Istniejąca ponad 50 lat parkowa kolej wąskotorowa w Parku Śląskim jest tak zniszczona, że trzeba ją rozebrać. Władze Parku będą chciały odbudować kolejkę - na własną rękę, sposobem gospodarczym.
Poinformował o tym w poniedziałek prezes zarządzającej Parkiem samorządowej spółki WPKiW SA Arkadiusz Godlewski. Godlewski na wniosek radnych Sejmiku Woj. Śląskiego składał informację z jej działalności.
- Rozpoczynamy prace związane z modernizacją parkowej kolei wąskotorowej. Niestety sytuacja jest znacznie gorsza niż przypuszczaliśmy. Nie da się przygotować dokumentacji w trybie zgłoszenia robót budowlanych. Najświeższa dokumentacja techniczna nosi datę 1974 r. - poinformował Godlewski.
Parkowa kolejka powstała w 1957 r. Najpierw uruchomiono odcinek Przystań - ZOO, potem wydłużono ją do Wesołego Miasteczka. W ostatnich latach trasę o długości ok. 4,2 km obsługiwał z prędkością do 15 km/h skład lokomotywki WLP-50 z dwoma otwartymi 24-osobowymi wagonikami. Wszystkie tory mają długość ok. 5 km.
W tym roku ze względów bezpieczeństwa kolejka nie jeździła. Jak argumentował Godlewski, infrastruktura kolejki nie była remontowana od 30 lat. Dodatkowo, na początku lat 80 ub. wieku przekuto ją z rozstawu szyn 1000 mm na praktycznie niespotykany 900 mm - sposobem gospodarczym, używając przypadkowych materiałów.
- Efekt jest taki, że na każdym łączeniu można dziś wypaść z torów. (...) Dzisiaj kolejka w Parku nie ma żadnego ważnego dopuszczenia. (...) Nadaje się do pełnego, generalnego remontu. W pierwszym etapie przystępujemy do likwidacji istniejącej kolei, (...) a równocześnie do projektowania - w przetargu na pełną dokumentację z uzyskaniem pozwolenia na budowę - budowy nowej linii - wskazał.
Władze Parku będą chciały budować nowe torowisko systemem gospodarczym. Zgodnie bowiem ze standardami PKP budowa jednego kilometra toru to koszt 2,5-4 mln zł. System gospodarczy ma umożliwić zmieszczenie się z całą inwestycją poniżej dolnej wartości tych widełek.
Mówiąc o innych parkowych inwestycjach, Godlewski przypomniał, że w toku jest pierwszy etap rewitalizacji kolejki linowej Elka - od Wesołego Miasteczka do Stadionu Śląskiego. Trwają prace projektowe; budowa ma ruszyć na wiosnę 2013 r. i zakończyć się do połowy roku.
Co do pozostałych dwóch historycznych odcinków Elki, wykonawca obecnych prac ma tak zaprojektować obiekty i technologię, aby w kolejnym etapie inwestycji można je było zrewitalizować możliwie najprostszym sposobem.
Jeszcze w październiku ma zostać zakończona, również finansowana ze środków unijnych, rozbudowa infrastruktury aktywnych form wypoczynku. Obejmuje ona pętlę rowerową (6,5 km), parkową ścieżkę zdrowia (1,7 km), ścieżkę rolkową (2,6 km) i trasę biegową (1,6 km).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.