Spółka Gaz-System podpisała w czwartek 4 października umowę z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju na kredyt w kwocie 300 mln zł. Pieniądze będą przeznaczone na budowę terminalu LNG w Świnoujściu.
- Terminal LNG w Świnoujściu ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego w Polsce oraz w Europie Środkowej, ponieważ oznacza dywersyfikację źródeł i kierunków dostaw gazu ziemnego w regionie. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju konsekwentnie wspiera poprawę bezpieczeństwa energetycznego w Europie Wschodniej, zaś terminal LNG w Polsce jest wielkim krokiem naprzód w budowie transeuropejskich sieci energetycznych - powiedział podczas uroczystości podpisania umowy dyrektor zarządzający EBOIR odpowiedzialny za sektor energetyczny, Riccardo Puliti.
Umowa została podpisana na linię kredytową, dostępną dla Gaz-Systemu od momentu podpisania umowy do końca 2014 r. Okres spłaty wyniesie 12 lat. Okresy odsetkowe przypadają co 6 miesięcy; stopą bazową jest 6-miesięczny WIBOR, a marża pozostanie stała przez cały okres kredytowania. Kredyt zostanie w całości przekazany w formie pożyczki lub dokapitalizowania spółki celowej Polskie LNG, która buduje terminal.
- Technologia skroplonego gazu ziemnego umożliwia transport LNG od dowolnego dostawcy na świecie, znosi geograficzne ograniczenia i umożliwia globalizację rynku gazu. Terminal LNG będzie oknem dla Polski do globalnego rynku. W świetle tych faktów szczególnie cieszy, że już na tym etapie inwestycji mamy zapewnione w 100 procentach finansowanie. Podpisanie kolejnej umowy z EBOiR stanowi także potwierdzenie, że środki przeznaczone na realizację tej strategicznej inwestycji są wydatkowane przez spółkę Polskie LNG zgodnie z najwyższymi standardami i w pełni rzetelnie - podkreślił prezes zarządu Polskiego LNG Rafał Wardziński.
Dla projektu wartego 2,7 mld zł, poza przyznanym w czwartek kredytem z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Gaz-System pozyskał już środki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego w wysokości 600 mln zł. Ponadto spółka zależna Polskie LNG jest beneficjentem dofinansowania Unii Europejskiej z dwóch programów: European Energy Programme for Recovery (EEPR - 245 mln zł) oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (456 mln zł). Udział środków własnych Gaz-Systemu w budżecie projektu wyniesie prawie ponad 1,1 mld zł.
Zdaniem prezesa Gaz-System Jana Chadama korzystna struktura finansowania budowy terminalu jest dowodem m.in. na to, że projekt wpisuje się w unijną politykę tworzenia zintegrowanej sieci przesyłowej gazu ziemnego, podnoszenia bezpieczeństwa dostaw gazu na terenie UE oraz budowy wspólnego, europejskiego rynku energetycznego.
- Jest to również dobry sygnał dla rynku, szczególnie dla shipperów (spedytorów - red.), którzy chcieliby oprzeć swoje strategie zakupowe na imporcie LNG - zaznaczył.
Firma realizuje projekt budowy do 2014 r. ponad 1 tys. km nowych gazociągów. Najważniejsze z nich powstają w północno-zachodniej i środkowej Polsce (Szczecin-Lwówek, Świnoujście-Szczecin, Szczecin-Gdańsk, Rembelszczyzna-Gustorzyn, Gustorzyn-Odolanów) oraz na Dolnym Śląsku (Polkowice-Żary, Jeleniów-Dziwiszów). Gaz-System rozważa też budowę interkonektorów z Litwą i Słowacją.
Spółka Polskie LNG powstała w 2007 r., aby zbudować instalację do odbioru skroplonego gazu ziemnego, dostarczanego drogą morską do kraju. W pierwszym etapie działania terminalu ma odbierać 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. W kolejnym etapie możliwe ma być zwiększenie odbioru do 7,5 mld m sześc., co stanowi około 50 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce. Planowany termin ukończenia terminalu to koniec czerwca 2014 r.
Obiekt w Świnoujściu będzie pierwszym umożliwiającym odbiór gazu skroplonego i pierwszą tak dużą inwestycją w rejonie Morza Bałtyckiego. Jego włączenie w sieć przesyłową, tworzoną w ramach korytarza Północ-Południe, umożliwi zwiększenie dywersyfikacji źródeł pozyskania gazu nie tylko dla Polski, ale także dla Czech, Węgier i Słowacji. (PAP)
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.