Od stycznia 2013 r. w Zakładzie Informatyki i Telekomunikacji Kompanii Węglowej zaczną funkcjonować skonsolidowane służby IT. W praktyce oznacza to pełne usamodzielnienie się największej w Europie spółki wydobywczej pod względem informatycznym.
Techniki informatyczne, powszechnie określane angielskim skrótem "IT", są niezbędnym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Wspierają wszelkiego rodzaju procesy, począwszy od produkcji, poprzez bezpieczeństwo pracy, na wsparciu zarządzania firmą skończywszy. W ostatnim czasie dokonana została dogłębna analiza obecnego stanu informatyzacji węglowego potentata. Efektem tych działań jest przyjęty dokument "Strategia IT dla Kompanii Węglowej na lata 2012-2015". Eksperci stwierdzili, że dotychczas funkcjonujące rozwiązanie, bazujące na trzech podmiotach zaangażowanych w obsługę informatyczną spółki: Zakładzie Informatyki i Telekomunikacji, Biurze IT w centrali Kompanii Węglowej oraz spółce Centrum Informatyki, jest nieoptymalne zarówno kosztowo, jak i organizacyjnie.
Postanowiono więc wykorzystać efekt synergii i skupić te trzy podmioty wewnątrz struktur spółki w jednym Zakładzie Informatyki i Telekomunikacji Kompanii Węglowej.
- Proces konsolidacji służb IT w Kompanii Węglowej jest niezbędny, ale nie oznacza rezygnacji z usług firm zewnętrznych, które dotychczas świadczą usługi informatyczne na zasadzie outsourcingu, a także dostarczają rozwiązań IT - podkreśla Adam Olszynka, dyrektor Zakładu Informatyki i Telekomunikacji Kompanii Węglowej.
Scalenie służb informatycznych jest następnym krokiem po wcześniejszych inwestycjach w rozbudowę sieci WAN, integracji systemów telekomunikacyjnych, budowie nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych czy wdrożeniu systemu komunikacji elektronicznej w oparciu o rozwiązanie MS Exchange.
Warto również dodać, że działalność służb IT w Kompanii Węglowej nie skupia się wyłącznie na informatyce. Spółka jest także operatorem telekomunikacyjnym, świadczącym usługi w tej dziedzinie. Fakt posiadania przez nią statusu operatora telekomunikacyjnego pozwala na rozliczanie się z innymi operatorami telekomunikacyjnymi za usługi po cenach operatorskich, znacznie niższych od cen detalicznych. Obecnie dla celów transmisji głosu można już wykorzystywać te same urządzenia, które służą do transmisji danych dla potrzeb informatyki. Efektem jest obniżenie kosztów funkcjonowania IT, przy maksymalizacji efektów technicznych i ekonomicznych
- To wszystko zmienia postrzeganie Kompanii Węglowej, nie tylko jako największego producenta węgla kamiennego w Unii Europejskiej, ale również najbardziej zaawansowanej technicznie i informatycznie firmy w branży górniczej - zwraca uwagę Adam Olszynka.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Ciekawe piszą o pełnym usamodzielnieniu się a równocześnie nie rezygnują z usług firm zewnętrznych - masło maślane. IT nawet nie jest właściwie przetłumaczone powinno być technologie informacyjne, ale widocznie to wszystko jedno :). Wcielając spółkę podwyższają koszty stałe - też ciekawostka. Ciekawe jak im wyjdzie "efekt synergii" czyżby 3x0 ?
To nie do końca prawda ale widać, że wiedza co robią czego nie można powiedzieć o innych ....