Pośród udostępnionych turystom obiektów podziemnych szczególnym zainteresowaniem cieszą się te, które wykonane zostały w tajemnicy i których przeznaczenie do dzisiaj nie zostało do końca wyjaśnione. Znaczna część z nich wykonana została techniką górniczą podczas drugiej wojny światowej. Opowieść o dziejach i powstania, poznawania oraz udostępniania dla turystów zawiera książka pt. Podziemne trasy turystyczne Polski. Część druga - Obiekty strategiczne.
Autorem tej pozycji jest Tomasz Rzeczycki, współpracownik Trybuny Górniczej w latach 2000-2008. Ukazała się w lipcu 2012 r. nakładem krakowskiego wydawnictwa Technol.
Książka opisuje 10 obiektów strategicznych, których podziemia udostępniono zwiedzającym. Poza twierdzą kłodzką i schronem łączności Układu Warszawskiego w Krąpiewie, pozostałe powstały podczas drugiej wojny światowej na potrzeby Trzeciej Rzeszy.
Z książki dowiedzieć się można wielu interesujących informacji, jak choćby tej, że Niemcy budując podziemia Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego częściowo wykorzystali wyrobiska dawnych kopalń węgla brunatnego z przełomu XIX i XX wieku. Mało kto też wie, że podziemia Osówki w Górach Sowich, powstałe w ramach budowy kolejnej kwatery głównej Wodza Trzeciej Rzeszy, w latach pięćdziesiątych wytypowane zostały przez radzieckich specjalistów do prac poszukiwawczych rud uranu. Prace rozpoznawcze wykazały jednak zbyt niskie okruszcowanie i roboty zostały przerwane.
Czytelnicy znajdą w książce również opis dziejów takich tras podziemnych, jak Twierdza Kłodzka, zamek Książ, Osówka, Włodarz, Sztolnie Walimskie, Góra Parkowa w Kamiennej Górze, tunel kolejowy w Strzyżowie,schron przeciwlotniczy przy dworcu PKP Szczecin Główny, schron w Krąpiewie i Międzyrzecki Rejon Umocniony. Każdy rozdział ilustrowany jest fotografiami.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.