20 śląskich i zagłębiowskich samorządów oraz 41 samorządowych spółek i instytucji chce wspólnie wybrać dostawcę energii elektrycznej. W piątek 10 sierpnia ogłoszony został przetarg na grupowy zakup energii o szacunkowej wartości ponad 54 mln zł.
Informacje o przetargu zostały w piątek ogłoszone w dzienniku urzędowym Unii Europejskiej oraz na stronie biuletynu informacji publicznej Urzędu Miasta w Świętochłowicach, który reprezentuje w przetargu gminy i instytucje. Ogłoszenie dotyczy zakupu ponad 191 gigawatogodzin energii w okresie od 1 listopada br. do końca przyszłego roku.
To jeden z największych takich przetargów w Polsce, zainicjowany przez skupiający 14 gmin Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego oraz Górnośląski Związek Metropolitalny (GZM). Zamawianą energię gminy przeznaczą na oświetlenie ulic oraz potrzeby lokali i obiektów samorządowych. Wśród tych ostatnich są m.in. placówki służby zdrowia wraz ze szpitalami oraz samorządowe jednostki kultury.
Jedynym kryterium oceny ofert będzie cena. W sytuacji, gdy dwaj oferenci zaproponują taką samą cenę, komisja wezwie ich do złożenia dodatkowych ofert.
- Liczymy na udział w przetargu kilku czołowych graczy na rynku. Ten, kto zaoferuje najniższą stawkę za megawatogodzinę, otrzyma cały kontrakt na dostawę około 191 gigawatogodzin energii do 20 gmin - powiedział przewodniczący GZM, prezydent Świętochłowic Dawid Kostempski.
Startujące w przetargu gminy liczą na oszczędności od kilku do kilkunastu procent rocznie. Przetarg obejmuje ok. 4,5 tys. punktów poboru energii. To sprawia, że należy do największych spośród dotychczas przeprowadzonych tego typu zamówień publicznych w Polsce.
Choć przetarg jest wspólny, dostawa energii ma odbywać się na podstawie umów zawieranych oddzielnie przez poszczególne samorządy i ich podmioty. Wyłonieniem firmy sprzedającej energię zajmie się dziewięcioosobowa komisja powołana przez prezydenta Świętochłowic. Co najmniej trzech jej członków wskażą sygnatariusze wcześniejszego porozumienia gmin i instytucji.
Przygotowania do przetargu trwały od kilku miesięcy. W kwietniu jego uczestnicy zawarli porozumienie w sprawie grupowego zakupu energii. Zgodnie z prawem zamówień publicznych procedurę przetargową w imieniu wszystkich sygnatariuszy prowadzi gmina Świętochłowice, jednak przygotowania i realizację przetargu koordynuje i nadzoruje GZM.
Towarzysząca przetargowi tzw. specyfikacja istotnych warunków zamówienia dokładnie określa wymagania, jakie muszą spełniać potencjalni dostawcy energii. Najważniejsze z nich to posiadanie aktualnej koncesji na obrót energią. Samorządy wymagają również od potencjalnych sprzedawców odpowiedniego doświadczenia i wiedzy.
Oferenci muszą wykazać się co najmniej trzema innymi dostawami energii elektrycznej o łącznej wartości nie mniejszej niż 20 mln zł brutto w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert oraz ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej na sumę co najmniej 10 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.