Umowę na przebudowę reprezentacyjnej ulicy 3 Maja podpisał w czwartek katowicki magistrat z firmą Skanska. Łącząca m.in. dworzec z Rynkiem piesza arteria zyska nową nawierzchnię i elementy małej architektury. Prace budowlane mają ruszyć we wrześniu.
Jak poinformował w piątek (6 lipca) rzecznik urzędu miasta Jakub Jarząbek, choć przetarg na wykonawcę został rozstrzygnięty już jakiś czas temu, czekano, by skoordynować przebudowę ul. 3 Maja z zaplanowaną modernizacją wiodącego tamtędy torowiska tramwajowego.
Ulica w swej dotychczasowej postaci była też dotąd jedną z alternatywnych dróg dojazdu do trwającej w sąsiedztwie budowy nowego dworca kolejowego - w jej początkowych, zakończonych już etapach.
Prace przy przebudowie nawierzchni ul. 3 Maja mają rozpocząć się przed 28 września, a zakończyć do 30 listopada przyszłego roku. Jeszcze w tym roku ma być gotowy odcinek ujęty w pierwszym etapie przebudowy - po północnej stronie ulicy, od Rynku do ul. Słowackiego. Potem kończone mają być południowe fragmenty od Rynku do placu Szewczyka i od placu Szewczyka do ul. Słowackiego. Na końcu przebudowany ma zostać odcinek od ul. Słowackiego do Placu Wolności.
Cztery proponowane warianty przyszłego wyglądu ulicy miasto poddało pod ocenę mieszkańców. Ostatecznie asfalt i betonową kostkę zastąpi posadzka z granitowych płyt ułożona w regularne kwadratowe wzory. Ulicę ozdobią donice z drzewami i drewniane siedziska. Oświetlenie zaplanowano w formie podłużnych paneli oświetleniowych umieszczonych nad drogą i w nawierzchni. Przystanki tramwajowe otrzymają nowoczesne wiaty z elektronicznymi wyświetlaczami.
Według informacji katowickiego magistratu, całość leżących po stronie miasta prac związanych z modernizacją ul. 3 Maja będzie kosztowała 18,6 mln zł. Według firmy Skanska, wartość podpisanej w czwartek umowy na wymianę nawierzchni i wprowadzenie małej architektury to 9,5 mln zł. Na pozostałe 9,1 mln zł będzie opiewała kolejna umowa - na równolegle prowadzone porządkowanie podziemnych instalacji.
Jednocześnie z przebudową samej ulicy spółka Tramwaje Śląskie kosztem ok. 18 mln zł ma modernizować wiodące tamtędy torowisko tramwajowe. Przedsięwzięcie to ujęto w pierwszym przetargu torowym koordynowanego przez tę spółkę unijnego projektu modernizacji komunikacji tramwajowej. Wart 800 mln zł projekt obejmuje 6 miast aglomeracji katowickiej i przewiduje m.in. remonty 46 km torów, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych.
Projekt tramwajowy czekał w ostatnim czasie na dopięcie finansowania wkładu własnego Tramwajów. W czwartek spółka poinformowała o podpisaniu z Bankiem Pekao SA umowy na emisję obligacji na kwotę 320 mln zł. Jak podali przedstawiciele Tramwajów, oznacza to ukończenie montażu środków finansowych na realizację całego projektu.
Według cytowanego w ostatnich miesiącach przez regionalną prasę rankingu najdroższych ulic handlowych świata firmy Cushman & Wakefield, w ub. roku katowicka ul. 3 Maja zajmowała piąte miejsce w Polsce.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.