Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach (RDOŚ) uzgodniła warunki budowy zasadniczej części śródmiejskiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach. Sprawa wróciła do wojewody, który podjął procedurę wydania zgody na budowę.
W poniedziałek 28 maja w regionalnych mediach ukazało się obwieszczenie wojewody śląskiego o podjęciu wstrzymanej wcześniej procedury wydania zgody na budowę tego odcinka. Budowa śródmiejskiego fragmentu "średnicówki" napotyka na opór części mieszkańców Gliwic.
Trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ) to kluczowa arteria w aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. Istnieje liczący ok. 20 km odcinek trasy - od węzła z drogą S86 w Katowicach do centrum Zabrza. Do zbudowania pozostaje jeszcze ok. 11,3 km - przez Zabrze i Gliwice. Brakujący kawałek podzielono na odcinki objęte trzema przetargami.
Dwa z tych przetargów są w toku. Trzeci - na tzw. odcinek G2, przecinający m.in. ścisłe centrum Gliwic - ma być ogłoszony około połowy roku. W procedurze środowiskowej odcinek G2, który połączy ul. Kujawską z węzłem drogi krajowej nr 88 oraz ul. Portowej został dodatkowo podzielony na fragmenty - od ul. Kujawskiej do ul. Baildona oraz od ul. Baildona do krajowej 88.
Postanowienie konieczne do uzyskania zgody wojewody na budowę części od ul. Kujawskiej do ul. Baildona RDOŚ wydała już w lutym. W pierwszej procedurze dotyczącej drugiego fragmentu od - ul. Baildona do drogi krajowej nr 88 - decyzja Dyrekcji zawierała szereg zaleceń do uwzględnienia w projekcie budowlanym. Procedura ponownej oceny m.in. weryfikowała czy zmiany zostały wprowadzone.
Jak poinformował PAP w poniedziałek szef Wydziału Infrastruktury w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim Igor Śmietański, w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko RDOŚ wydała już postanowienie o uzgodnieniu warunków realizacji inwestycji. W oparciu o to wojewoda podjął zawieszone wcześniej postępowanie dotyczące wydania zgody na budowę.
Według Śmietańskiego, ponieważ postanowienie Dyrekcji jest pozytywne, a nałożone warunki realizacji inwestycji nie są sprzeczne z głównym zadaniem inwestora, czyli budową drogi, to decyzja wojewody "najprawdopodobniej (...) będzie pozytywna".
Jak wyjaśnił, wojewoda Zygmunt Łukaszczyk - zgodnie z prawem - ma na wydanie zgody dla G2 ma sporo czasu - ponad miesiąc. Decyzja jednak - najprawdopodobniej - zapadnie do połowy czerwca. Jeśli będzie pozytywna, ujmie zalecenia RDOŚ odnośnie minimalizowania skutków środowiskowych budowy i użytkowania przyszłej drogi.
Przeciw planom budowy "średnicówki" przez centrum miasta protestowali m.in. w ostatnich latach mieszkańcy zrzeszeni w stowarzyszeniu Gliwiczanie dla Gliwic. Aby uwzględnić ich zdanie, a także opinię niektórych instytucji położonych w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej drogi, np. Politechniki Śląskiej czy Centrum Onkologii, w powtórnej procedurze środowiskowej wojewoda przeprowadził otwartą rozprawą administracyjną.
Jak informowali w jej trakcie przedstawiciele wojewody i inwestora - spółki DTŚ SA - w ponownej procedurze analizowano m.in. możliwe zagrożenia związane np. z emisją hałasu czy zapylenia powietrza. Specjaliści uzgodnili, że - prócz dotychczasowych badań - zagrożenia będą monitorowane i eliminowane na etapie tzw. oceny porealizacyjnej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.