W poniedziałek 30 kwietnia podpisano umowę z wykonawcą drugiego etapu budowy północnej obwodnicy Pszczyny. Jak podał koordynujący inwestycję Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, drogę za niespełna 53,9 mln zł zbuduje Strabag.
To jedna z największych inwestycji drogowych samorządu regionu w ostatnich latach. Ułatwi ominięcie Pszczyny kierowcom, którzy chcą jechać z tego miasta drogą nr 935 w stronę Żor, Rybnika i Raciborza. W grudniu ubiegłego roku podpisano umowę na pierwszy etap przedsięwzięcia: węzeł przyszłej obwodnicy z drogą krajową nr 1.
Teraz, zgodnie z poniedziałkową umową podpisaną w tamtejszym starostwie powiatowym, wykonawca zbuduje do listopada 2013 r. ok. 4,25 km właściwej obwodnicy - od "jedynki" do skrzyżowania z drogą nr 935 na granicy Pszczyny i sąsiedniego Suszca. Powstaną tam dwa skrzyżowania ze światłami (z drogą nr 935 i z ul. Batalionów Chłopskich) i cztery wiadukty (nad ul. Doświadczalną, Strzelecką i Łowiecką oraz dla ul. Leśnej, która przejdzie nad obwodnicą).
W przetargu wystartowało 15 oferentów. Najtańszą ofertę złożył Strabag. Kolejne - 56,1 mln zł oraz 58,7 mln zł - zaproponowały spółki Eurovia Polska oraz Bogl & Krysl Polska. Najdroższa opiewała na 92 mln zł. W kosztorysie inwestorskim oszacowano koszt budowy tej części obwodnicy na nieco ponad 117,4 mln zł brutto.
Podobna różnica między wyceną a ofertami pojawiła się przy pierwszym przetargu - obejmującym bezkolizyjne połączenie obwodnicy z drogą nr 1. W kosztorysie wartość tego kontraktu oszacowano na 90,3 mln zł. W grudniu 2011 roku podpisano umowę z firmą Mota-Engil Central Europe, która zaoferowała cenę 52 mln zł.
Węzeł obwodnicy z "jedynką" powstaje już w rejonie skrzyżowania "jedynki" z ul. Katowicką. Termin zakończenia prac nad węzłem określono na jesień 2013 r. - podobnie jak w przypadku głównej części obwodnicy.
Północna obwodnica Pszczyny miała być gotowa w br. Były pieniądze i projekt, jednak wobec protestów części mieszkańców droga nie powstała. Ponad dwa lata temu udało się pozyskać większość potrzebnych gruntów, projekt został zaktualizowany i skierowany do realizacji. Pieniądze pochodzą z funduszy unijnych i budżetu województwa śląskiego.
Droga nr 935 to jedna z najruchliwszych regionalnych tras w regionie, przyczynia się do długich korków w godzinach szczytu w Pszczynie. Nowa obwodnica ma odciążyć zabytkowe śródmieście Pszczyny - to na nią zostanie przeniesiony ruch ciężkich pojazdów z centrum.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.