REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
19 kwietnia 2012 15:03 Portal gospodarka i ludzie : : autor: JECH 3.7 tys. odsłon

Kraków: przyszłość w inwestycjach tunelowych

Rektor AGH prof. Antoni Tajduś zauważył, że w ostatnich latach następuje stopniowy rozwój budownictwa tuneli drogowych, o czym świadczą nowo zbudowane obiekty
fot: Krystian Krawczyk

Otwierając konferencję "Budownictwo podziemne i bezpieczeństwo w komunikacji drogowej i infrastrukturze miejskiej" rektor Akademii Górniczo-Hutniczej prof. Antoni Tajduś zauważył, że w ostatnich latach następuje stopniowy rozwój budownictwa tuneli drogowych, o czym świadczą nowo zbudowane obiekty.

- Od roku 2003 na terenie Polski wybudowano pięć tuneli drogowych o łącznej długości 2737 m, z których najdłuższym tunelem miejskim jest tunel Wisłostrada o długości 930 m, a pierwszym poza miejskim tunelem drogowym jest tunel Emilia w Lalikach o długości 687 m. W fazie projektowej jest tunel pod Luboniem Małym o przewidywanej długości 2100 m oraz pierwszy podwodny tunel w Polsce pod Martwą Wisłą o długości ok 1400 m. Podobnie intensywnie rozwija się podziemna infrastruktura handlowo-parkingowa - powiedział prof. Tajduś.

Także zdaniem Norberta Wyrwicha, dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami i Mostami w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w latach 2015-2020 należy spodziewać się około 20 inwestycji tunelowych rozmaitej wielkości, w tym m.in. w paśmie drogi F-69 w Katowicach i F-2 w okolicach Warszawy.

- W wyborze wariantu droga otwarta - tunel wiele zależy od tak prozaicznej rzeczy jak pieniądze. Jednak tendencja jest taka, że w zurbanizowanych terenach, perzy niedostępności gruntów, łączącej się również ze żmudnymi i także kosztownymi procesami odszkodowawczymi, racje coraz częściej przemawiają za tunelem. Podobnie dzieje się w przypadku kiedy prymat biorą wymogi ochrony środowiska - powiedział portalowi górniczemu nettg.pl dyrektor Wyrwich.

Prof. Piotr Czaja, dziekan Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii AGH zauważył, że, począwszy od XIX wieku, pokonywanie przeszkód wodnych lub górskich za pomocą tuneli stało się dążeniem powszechnym, o czym świadczy wręcz trudna już praktycznie do oszacowania liczba i sumaryczna długość tuneli w świecie. Jednocześnie pojawiają się coraz nowsze, bardziej fascynujące i śmiałe projekty, w tym wizje międzykontynentalnych połączeń między Afryką a Europą, Azją i Ameryką, Japonią i Koreą, czy Chinami i Tajwanem. Te aspiracje i projekty nie są futurystycznymi jedynie wizjami. Realność ich urzeczywistnienia uzasadniają współczesne możliwości technologiczne.

Prof. Piotr Czaja ilustrował je, przywołując m. in. przykłady budów tuneli Seikan, Eurotunelu, metra w Shanghaju i łączącego Szwajcarię z Włochami alpejskiego tunelu Gotthard Base. Zwracał uwagę, że klasyczne górnicze metody budowy tuneli z urabianiem skał za pomocą materiałów wybuchowych wypierają metody zmechanizowane, pozwalające na osiąganie wielokrotnie wyższych postępów drążenia.

- Należy się cieszyć, że w światowych sukcesach tunelowych mają swój udział polskie firmy. Budowaliśmy tunele między innymi dla Niemiec, Hong Kongu, Turcji, Włoch, natomiast wszędzie tam w naszym kraju, gdzie mogłyby znacznie ułatwić komunikację, uznawano je zawsze za zbędne, zbyt kosztowne i niebezpieczne, a czasami, co zupełnie zakrawa już na ironię, niszczące środowisko. Tym bardziej deprymujący jest więc fakt, że pierwszy, zbudowany w XXI wieku w Polsce tunel drogowy Laliki wykonała firma słowacka, a projekt innego tunelu dla drogi szybkiego ruchu S7 projektuje firma z Niemiec - zżymał się prof. Piotr Czaja, akcentując zarazem potrzebę rozwijania edukacji inżynierskiej w tym zakresie.

Bardzo ważnymi wątkami konferencji w AGH były zagadnienia bezpieczeństwa. I to w wielu aspektach: bezpieczeństwa w fazie budowy, bezpieczeństwa powszechnego w kontekście wpływów robót górniczych przy budowie linii metra i drogowych szlaków komunikacyjnych na powierzchnię zurbanizowanych terenów, wentylacji tuneli oraz bezpieczeństwa pożarowego takich podziemnych obiektów. Ale także - na co zwrócił uwagę dyrektor Norbert Wyrwich - wygody komunikacyjnej i bezpieczeństwa drogowego, ponieważ w tunelu następuje rozdzielenie jego nie chronionych uczestników (pieszych, rowerzystów) od tych, płynnie poruszających się samochodami, ciężarówkami i autobusami.

W galerii: Uczestnicy konferencji "Budownictwo podziemne i bezpieczeństwo w komunikacji drogowej i infrastrukturze miejskiej" (zdjęcia: Krystian Krawczyk - portal górniczy nettg.pl)

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • CSMDS
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Ruszyły poważne zmiany kadrowe w oddziałach PGG
31 grudnia 2024
26.1 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]