Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP zaapelował do mediów o "powstrzymanie się od ferowania wyroków i ocen" na temat przyczyn katastrofy pod Szczekocinami. Biskupi proszą o modltwę w intencji poszkodowanych. Prezydent RP odwiedził rannych w katastrofie pod Szczekocinami...
"Jeśli faktycznie przyczyną katastrofy okaże się tzw. czynnik ludzki, to należy przede wszystkim uczciwie i rzetelnie ocenić, co było powodem błędu człowieka" - napisał rzecznik związkowców Grzegorz Herzyk.
Dyżurni ruchu, którzy w chwili wypadku byli na swoich stanowiskach, zostali przebadani na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu.
Specjalny komunikat wydało także prezydium Episkopatu Polski. Wyrażają w nim głębokie poruszenie katastrofą. Biskupi proszą dobrego Boga o ulżenie w cierpieniach rannym i modlą się za tych, którzy zginęli w katastrofie, oraz za ich rodziny. Biskupi są pełni uznania dla wszystkich służb zwłaszcza ratowniczych i porządkowych. Dziękują też wielu ludziom, którzy przygotowali nawet szkoły by przyjąć rannych. Proszą w komunikacie wszystkich o modlitwę w intencji ofiar katastrofy.
W Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym nr 5 im. św. Barbary w Sosnowcu (d. szpitalu górniczym), gdzie hospitalizowanych jest 9 poszkodowanych w szczekocińskiej katastrofie, w niedzielę 4 marca, rano, był z półgodzinną wizytą prezydent Bronisław Komorowski. W towarzystwie lekarzy i wojewody śląskiego prezydent rozmawiał z kilkorgiem lżej rannych. Zamienił też kilka słów z krewnymi dwóch poszkodowanych kobiet, którzy jako jedni z pierwszych dotarli do szpitala. Z Sosnowca prezydent udał się na miejsce katastrofy.
W ostatnich dwóch dekadach w Polsce doszło do kilkunastu, tragicznych w skutkach, katastrof kolejowych. Oto ich wykaz:
• 20 sierpnia 1990 - zderzenie pociągów w Warszawie, w którym zginęło 16 osób, a 43 zostało rannych.
• 24 czerwca 1991- katastrofa kolejowa pod Tychami, w której zginęły 3 osoby, a 22 doznało obrażeń ciała.
• 25 lutego 1994 - zderzenie pociągów pod Starzynami, w którym zginęła jedna osoba, a 7 zostało rannych.
• 9 grudnia 1994 - zderzenie pociągów na stacji w Bednarach, w którym zginęła 1 osoba, a 66 zostało rannych.
• 5 maja 1997 - wypadek kolejowy na stacji w Reptowie, w którym zginęło 12 osób, a 36 było rannych.
• 10 września 2000 - katastrofa kolejowa w Żurawicy, w wyniku której zginęły 2 osoby, a 7 zostało rannych.
• 17 listopada 2006 - katastrofa kolejowa na przejeździe w Gołaszynie, w której zginęły 4 osoby a 1 została ranna.
• 15 listopada 2007 - katastrofa kolejowa w Polednie, w której zginęły 2 osoby, a około 20 zostało rannych.
• 6 kwietnia 2009 - katastrofa kolejowa w Białogardzie, w której zginęła 1 osoba, a około 25 zostało rannych.
• 8 listopada 2010 - katastrofa kolejowa w Białymstoku, w której ranne zostały 3 osoby.
• 28 kwietnia 2011 - katastrofa kolejowa w Mostach, w której zginęły 2 osoby, a 25 zostało rannych.
• 26 lipca 2011 - katastrofa kolejowa w Zwierzynie, w której zginęły 3 osoby.
• 12 sierpnia 2011 - katastrofa kolejowa w Babach, w której zginęły 2 osoby, a 80 zostało rannych.
• 28 października 2011 - katastrofa kolejowa w Borku Wielkoposkim, w której zginęły 2 osoby.
• 16 grudnia 2011 - katastrofa kolejowa na przejeździe koło Krobi, w której zginęły 2 osoby.
• 3 marca 2012 r. w sobotę o godz. 20.57 na zjeździe z Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Krakowa zderzyły się czołowo pociągi: TLK "Brzechwa" z Przemyśla do Warszawy Wschodniej i Interregio "Jan Matejko" relacji Warszawa Wsch. - Kraków Główny. Pociąg Warszawa-Kraków wjechał na niewłaściwy tor, po którym z naprzeciwka poruszał się pociąg Przemyśl-Warszawa. Oba składy miały razem 11 wagonów...
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Świeć Panie nad ich duszami!