REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
29 grudnia 2011 12:24 Polska Agencja Prasowa 2.7 tys. odsłon

Pyrzowice: rozbudowa lotniska potrwa do 2016 r.

Inwestycja „Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej” kosztować będzie 405 mln zł.
fot: wikimedia.org

Rozbudowa terenu postoju samolotów, modernizacja dróg kołowania i budowa nowej drogi startowej - to najważniejsze zadania realizowane i zaplanowane na najbliższe lata w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Pyrzowice w Katowicach. Prace potrwają do 2016 r.

Inwestycja pn. "Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej" kosztować będzie 405 mln zł.

Projekt realizowany jest od 36 tygodni. W tym czasie rozpoczęła się rozbudowa płyty postojowej, która w przyszłości będzie miała 110 tys. m kw. i pomieści jednocześnie 13 samolotów. Na ukończeniu jest także dokumentacja projektowa nowej drogi startowej, która będzie liczyć 3200 m. W 2012 roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze zarządzające lotniskiem w Pyrzowicach ogłosi przetarg na budowę pasa startowego.

Prace związane z rozbudową płyty postojowej samolotów rozpoczęły się w maju 2011 r. Dotychczas kosztem blisko 10 mln zł wykonano ponad 15 proc. robót. W pierwszej fazie usunięto nawierzchnię wschodniej, starej części płyty postojowej oraz dróg kołowania. Wykonano też znaczną część robót ziemnych, m.in. wykop pod montaż zbiorników retencyjnych i położono pierwsze warstwy nowej konstrukcji nawierzchni.

Obecnie budowana jest kanalizacja deszczowa, odprowadzająca wodę z powstającej płyty postoju samolotów. To bardzo znaczące zadanie przy budowie płyty - jego koszt stanowić będzie blisko 30 proc. wartości całego kontraktu na roboty budowlane.

Infrastruktura kanalizacyjna zostanie bowiem wyposażona w układ podczyszczający oraz urządzenia służące do wykrywania ewentualnego wycieku paliwa lotniczego do zbiorników retencyjnych. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań, nowa infrastruktura kanalizacyjna spełni nawet najbardziej rygorystyczne standardy ochrony środowiska.

- Zaczęliśmy od rozbudowy płaszczyzny postoju samolotów, natomiast w kolejnym roku przystąpimy do modernizacji dróg kołowania. W dalszej kolejności wybudujemy nową drogę startową, a obecną przekształcimy w drogę kołowania. Cała inwestycja potrwa do 2016 roku, ponieważ chcąc zachować lotnisko w pełni funkcjonalne, a nawet obsługiwać rekordową liczbę pasażerów, jak to miało miejsce w tym roku, nie możemy wykonywać wszystkich projektów jednocześnie - wyjaśnił rzecznik GTL Cezary Orzech.

W ramach realizowanej inwestycji w tym roku opracowywano także dokumentację projektową nowej drogi startowej. Przyszły pas startowy będzie miał długość 3200 m i szerokość 45 m. W przyszłości będzie go można przedłużyć o 400 m. W III kwartale 2012 r. za zostać wyłoniony wykonawca drogi startowej, ta część prac powinna się zakończyć do końca 2014 r.

Już w 2013 r., po zakończeniu robót budowlanych, z płyty postojowej będzie mogło skorzystać dziesięć samolotów tzw. kodu C np. Airbus A320, Boeing 737 i trzy kodu D np. Boeing 757. Nowa płyta postojowa będzie nie tylko większa, ale także bezpieczniejsza, bowiem zostanie wyposażona w infrastrukturę pomagającą nawigować samoloty.

Według Orzecha, efekt rozbudowy portu docenią zarówno pasażerowie, jak i przedstawiciele linii lotniczych. Dłuższy pas startowy, większa powierzchnia płyt postojowych i tym samym jeszcze lepsze warunki operacyjne sprawią, że port będzie bardziej atrakcyjny dla przewoźników - wyjaśnił rzecznik.

W perspektywie wzrastającego ruchu pasażerskiego - średnio o 200-300 tysięcy pasażerów rocznie - rozbudowa i modernizacja portu pozwoli na utrzymanie wysokiego standardu świadczonych usług i obsługi pasażerów - przekonuje Orzech.

Projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska w Pyrzowicach (za wyjątkiem przekształcenia istniejącej drogi startowej w drogę kołowania) realizowany jest przy wsparciu środków unijnych. Inwestycja współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania to ponad 157 mln zł netto.

Pyrzowice należą do największych lotnisk w Polsce. W grudniu br. po raz pierwszy w historii pyrzowickiego lotniska liczba odprawionych od stycznia pasażerów przekroczyła 2,5 miliona. Port oferuje loty regularne na 32 kierunkach oraz czarterowe na 14 trasach.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • VHWYL
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Nowy dyrektor w kopalni
25 listopada 2024
35.6 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]