Gliwice: nowe stawki bazowe czynszów za mieszkania komunalne i socjalne

1522246106 woneerf

fot: M.Foltyn/UM Gliwice

Inwestycja została sfinansowana z budżetu miasta, a projekt przebudowy przygotowała firma Projarch Damian Kałdonek.

fot: M.Foltyn/UM Gliwice

Podwyżka stawek bazowych czynszów wejdzie w życie w Gliwicach od września. Jak argumentują urzędnicy dodatkowe wpływy z czynszów mają pokryć koszty niezbędnych modernizacji prowadzonych w miejskich zasobach mieszkaniowych.

Jak poinformowali przedstawiciele gliwickiego magistratu w miejskich zasobach mieszkaniowych systematycznie prowadzone są prace modernizacyjne związane z likwidacją niskiej emisji, polegające na zmianie systemu ogrzewania i podnoszeniu standardu lokali. Dodatkowo, w związku ze wzrostem cen energii elektrycznej, ubezpieczenia nieruchomości oraz kosztów pracy rosną także m.in. koszty utrzymania czystości, konserwacji i koniecznych przeglądów.

– Po dokonaniu szczegółowej analizy stwierdzono zatem, że przy obecnie obowiązujących stawkach najmu wpływy z czynszu nie pokrywają wydatków ponoszonych przez Miasto Gliwice. Dlatego podwyżka czynszów, która umożliwi miastu realizację zadań, jest konieczna – przekonuje Bożena Kus, dyrektor Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej.

Urzędnicy przypominają, że ostatnia podwyżka miała miejsce w sierpniu 2016 r. Od tego czasu stawka bazowa miesięcznego czynszu za 1 m kw. powierzchni użytkowej komunalnego lokalu mieszkalnego wynosi 5 zł, natomiast za 1 m kw. lokalu socjalnego 1,1 zł. Nowa stawka bazowa czynszu zacznie obowiązywać od 1 września. Opłata bazowa za 1 m kw. powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego będzie wynosić 5,50 zł, natomiast stawka za 1 m kw. powierzchni użytkowej lokalu socjalnego wyniesie 1,50 zł.

"Warto dodać, że na ostateczną stawkę komunalnego czynszu opłacanego przez najemcę składa się zarówno opłata bazowa, jak i wszelkiego rodzaju „zniżki” i „zwyżki” uzależnione głównie od położenia budynku (a w nim – danego mieszkania) oraz stopnia wyposażenia budynku i lokalu mieszkalnego w urządzenia techniczne i instalacje, takie jak m. in. centralne ogrzewanie. Maksymalna stawka miesięcznego czynszu dla komfortowych mieszkań komunalnych z c.o. wynosi obecnie 8,25 zł/m kw. Od września wzrośnie do 9,08 zł/m kw za miesiąc" - można przeczytać w nadesłanym komunikacie.

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Ile się zarabia w województwie śląskim? Mamy najnowsze wyliczenia

Urząd Statystyczny w Katowicach opublikował dane dotyczące przeciętnego wynagrodzenia w województwie śląskim we wrześniu 2026 roku.

Więcej pieniędzy na samochody elektryczne. Wzrósł budżet programu „NaszEauto”

Cieszący się dużym zainteresowaniem program „NaszEauto” otrzymał zastrzyk gotówki. Jego budżet wzrósł o ponad 82 mln zł.

Brynowskie Zaduszki Narodowe w hołdzie ofiarom z Wujka

Katowicka Parafia Podwyższenia Krzyża Św.  zaprasza 10 listopada na Brynowskie Zaduszki Narodowe w hołdzie ofiarom z kopalni Wujek.

W poniedziałek paliwo tańsze. Sprawdź ceny

W poniedziałek litr benzyny 95 kosztuje nie więcej niż 6,12 zł, benzyny 98 - 6,80 zł, a oleju napędowego - 7,83 zł. Ceny maksymalne tych paliw są niższe niż w piątek.