Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przejmuje od gmin utrzymanie przystanków komunikacji miejskiej. Na takie rozwiązanie zdecydowało się już pięć gmin, a pięć kolejnych ma takie plany w ciągu następnego miesiąca - podał przewodniczący zarządu Metropolii Kazimierz Karolczak.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.
We wrześniu ub. roku członkowie zgromadzenia GZM przyjęli uchwałę ws. przekazania Metropolii zadań gmin z zakresu budowy, przebudowy i remontu wiat przystankowych lub innych budynków służących pasażerom. Chodzi o przejęcie - od tych gmin, które wyrażą na to zgodę - zadań związanych z utrzymaniem przystanków. Ma to być odpowiedź na oczekiwanie dużej części gmin, aby zarządzać infrastrukturą przystankową w jeden sposób, możliwie ekonomicznie.
Podczas wtorkowych obrad zgromadzenia Metropolii Karolczak poinformował o przyjęciu treści porozumień ws. powierzenia GZM zadań własnych gmin związanych z infrastrukturą przystankową. - Pięć gmin zdecydowało się na przekazanie swojego zadania; pięć następnych ma takie plany w ciągu następnego miesiąca - powiedział. - Mam nadzieję, że ten pilotaż pozwoli również pozostałym członkom zgromadzenia ocenić sposób realizacji przez Metropolię tego zadania - i docelowo zwiększać liczbę gmin, aby docelowo ujednolicać infrastrukturę przystankową na obszarze całej Metropolii - dodał.
Zarządzanie przystankami to kolejny etap przejmowania przez Metropolię zadań związanych z organizacją komunikacji miejskiej na tamtym terenie. Od początku ub. roku Metropolia przejęła - poprzez swój Zarząd Transportu Metropolitalnego - organizację funkcjonowania całej komunikacji miejskiej od trzech dotychczasowych organizatorów.
Po integracji systemu taryfowo-biletowego komunikacji miejskiej na terenie ok. 50 miast i gmin, Metropolia w połowie ub. roku wprowadziła Metrobilet - bilet okresowy, umożliwiający podróżowanie autobusami, tramwajami i trolejbusami organizowanymi przez ZTM oraz pociągami Kolei Śląskich. Emitują go Koleje Śląskie; sprzedaje ZTM.
W ub. roku GZM przedstawiła też koncepcję uruchomienia w ciągu blisko dwóch lat m.in. kilkunastu nowych szybkich linii autobusowych, łączących główne ośrodki miejskie. Linie te, uzupełniające ofertę pociągów, miałyby być jedną z pierwszych zmian układu komunikacji publicznej w Metropolii.
Ponadto, Metropolia przygotowuje zamówienie nowej wersji systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych, obsługującego m.in. elektroniczne płatności za przejazdy. Nowa wersja systemu ŚKUP ma umożliwiać m.in. płatności bankowymi kartami płatniczymi. Na razie taką możliwość wprowadzono wraz z zabudową systemu w nieobsługiwanym nim dotąd podregionie tyskim.
Zgodnie z ustawą o związku metropolitalnym w woj. śląskim, Metropolia może realizować zadania należące do zakresu działania gminy, powiatu lub województwa lub koordynować realizację tych działań na podstawie zawartego porozumienia.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.