PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
26 października 2019 12:00 Portal gospodarka i ludzie : : autor: TRz 4,621 odsłon

Modernizacja linii Katowice - Legnica usprawni wywóz kruszywa z sudeckich kopalń

Linia Podsudecka w rejonie Dzierżoniowa
fot: Tomasz Rzeczycki

Ważną dla ruchu towarowego linię kolejową nr 137 łączącą Katowice z Legnicą czeka modernizacja. Trasa, którą wywożony jest granit i inne kruszywo z kopalń odkrywkowych na Dolnym Śląsku, może też zostać zelektryfikowana.

Linia nr 137 zwana jest potocznie Koleją Podsudecką. Wzdłuż trasy znajduje się sporo kamieniołomów i kopalń odkrywkowych. W Rogoźnicy koło Jawora eksploatowany jest granit. W Piławie Górnej niedaleko Ząbkowic Śląskich fedruje kamieniołom należący do Kompanii Górniczej, gdzie pozyskuje się kruszywa amfibolitowe i migmatytowe wykorzystywane przy budowie dróg i autostrad. W Doboszowicach koło Kamieńca Ząbkowickiego tuż przy Linii Podsudeckiej funkcjonuje kopalnia gnejsu. Oprócz kamieniołomów, są też kopalnie kruszywa, jak np. Kopalnia Paczków eksploatująca złoże Topola-Zbiornik w rejonie Zalewu Paczkowskiego. Zakłady te posiadają bocznice i korzystają z transportu kolejowego. Natężenie ruch pociągów towarowych na linii 137 wynosi średnio w dobie na poszczególnych stacjach od 10 do 18 pociągów. Na dolnośląskim fragmencie linii załadunek prowadzony jest na stacjach: Jawor, Rogoźnica, Strzegom oraz Piława Górna.

Obecny stan linii nr 137 pozostawia jednak sporo do życzenia. Sieć trakcji elektrycznej rozwieszona jest tylko na liczącym 64 km odcinku Katowice - Kędzierzyn Koźle. Dalsze 219 km do Legnicy to linia niezelektryfikowana. Poza tym nieczynny jest jeden z dwu torów między Kędzierzynem Koźlem Zachodnim a Twardawą. Brakuje też rozebranego przed laty drugiego toru od Kamieńca Ząbkowickiego do Świdnicy oraz od Jaworzyny Śląskiej do Legnicy.

Na razie wykonane zostaną tylko drobne prace w związku z prowadzoną rewitalizacją trasy kolejowej  z Wrocławia przez Sobótkę, Świdnicę do Jedliny Zdrój. Na jej styku z linią 137 w rejonie dawnej stacji Świdnica Kraszowice przewidziane są prace w zakresie zabudowy 2 rozjazdów, które zapewnią połączenie tych dwóch linii.

Kolej zapowiada jednak większe inwestycje, które mają usprawnić wywóz kruszywa z sudeckich kopalń odkrywkowych.

- Dla przyszłych prac modernizacyjnych linii nr 137, na odcinku Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica wraz z elektryfikacją, opracowywane jest studium wykonalności - informuje Bohdan Ząbek z PKP Polskie Linie Kolejowe. - Pierwotny zakres opracowania dokumentacji przedprojektowej został rozszerzonym m.in. o kwestie budowy bocznic i przedłużenia torów stacyjnych, co wiąże się z usprawnieniem wywozu  składów towarowych, głównie z kruszywem. Obecnie trwają analizy, który z wariantów opracowania zostanie zarekomendowany do realizacji. Wartość studium wynosi 5,7 mln zł.

Linia kolejowa nr 137 przebiega przez trzy województwa: dolnośląskie, opolskie i śląskie. Powstawała etapami, w latach 1844-1876. Najbardziej obciążony jest jej wschodni kraniec w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Trasą kursują zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe. Postulaty elektryfikacji całej trasy artykułowane są od lat.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (2) pokaż wszystkie
  • miroslaw bochinski 6 listopada 2019 11:08:52
    Profile Avatar

    Racja- najpierw studium wykonalnosci za (5,7 mil zlotych) potem przesuniecie inwestycji na odlegly termin , tak moze byc tylko w polsce!!

  • Maras 5 listopada 2019 14:49:33
    Profile Avatar

    Ten artykuł jest najwyraźniej nie na czasie ponieważ jak wiadomo w lipcu 2019 linię 137 wykreślono z KPK a pieniądze przesunięto na lk 285.

  • YVUSE
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,374 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]