Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Górnictwo: Barbórka ratowniczych związkowców
11 grudnia 2018
Energy24: o branży wydobywczej i energetycznej
11 grudnia 2018
Zabrze: wielkie barbórkowe święto w kopalni Guido
10 grudnia 2018
Katowice: podróż wodorowym autobusem JSW
10 grudnia 2018
COP24: co jedzą uczestnicy szczytu klimatycznego?
9 grudnia 2018
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
25 czerwca 2014 Polska Agencja Prasowa
Bytom: odnowiono wnętrza dworca kolejowego
Przed drugą wojną światową dworzec w Bytomiu był końcową stacją wielu połączeń, m.in. słynnego ekspresu z Berlina o nazwie "Latający Ślązak". Po wojnie zaczął tracić na znaczeniu. Mimo paru drobniejszych modernizacji jego stopniowa degradacja postępowała wraz ze słabnącym ruchem kolejowym, szczególnie od lat 90. ub. wieku.
fot: Andrzej Bęben/ARC

Zmodernizowany hol dworca kolejowego w Bytomiu oraz odnowione przejście na perony oddano w środę (25 czerwca) do użytku. Prace przeprowadziły równolegle dwie kolejowe spółki: PKP SA i PKP PLK. Ich wykonanie kosztowało łącznie ok. 1,8 mln zł.

Główny hol bytomskiego dworca ma ok. 25 m długości, ok. 15 m szerokości oraz ok. 10 m wysokości. Po remoncie większa część ścian wyłożona jest szarymi płytami zmieniającymi nieco barwę w zależności od kierunku patrzenia, a niżej drobnymi płytkami w ciemniejszych odcieniach szarości i beżu. W ramach prac wymieniono drzwi i pokrycie sufitu, odczyszczono też mozaikę na jednej z bocznych ścian.

Główną ozdobą wnętrza stał się wiszący na drugiej bocznej ścianie okazały zegar, wkomponowany w grafikę przedstawiającą przód dawnego parowozu. W holu znalazły się też donice z zielenią, a wokół nich miejsca dla podróżnych. Wymieniono oświetlenie i nagłośnienie. Choć wewnątrz znalazły się m.in. rozkłady jazdy, nadal nie działają kasy (ostatnia została zamknięta w 2012 r.) ani toalety.

Zlecone przez PKP SA roboty kosztowały niespełna 770 tys. zł. Równolegle remont wiodącego na perony przejścia przeprowadziła - za ok. 1 mln zł - spółka PKP PLK. Nadal niewyremontowane pozostaje równoległe przejście na skraju dworca, którym można dostać się na perony m.in. z pobliskiego dworca komunikacji miejskiej, a także przejść dalej - na drugą stronę linii kolejowej.

O oczyszczenie i odnowienie zniszczonych i zaniedbanych wnętrz od miesięcy apelowali bytomscy społecznicy - wspierani m.in. przez lokalne media. Krótko przed tym, jak w listopadzie ub. roku w ramach akcji "Pucuj!! Glancuj!! Dworzec Bytom" mieszkańcy sami wysprzątali dworcowy hol, władze PKP SA ogłosiły przetarg na zapowiadaną, choć wcześniej niedoprecyzowaną "estetyzację" wnętrza dworca. Potem do remontu przejścia pod peronami udało się namówić drugą kolejową spółkę.

Okazały modernistyczny dworzec w Bytomiu zbudowano na początku lat 30. ub. wieku, gdy po podziale Górnego Śląska bytomski węzeł kolejowy stał się stacją graniczną (po niemieckiej stronie granicy). Przy budynku dworca stanęła hala kryjąca cztery perony, do dzisiaj jedna z nielicznych takich w Polsce. Charakterystycznym elementem dworca - nieco podobnego do obiektów w Duesseldorfie i Stuttgarcie - stała się wieża zegarowa, która zamyka perspektywę wiodącej ku ścisłemu centrum miasta ul. Dworcowej.

Przed drugą wojną światową dworzec w Bytomiu był końcową stacją wielu połączeń, m.in. słynnego ekspresu z Berlina

Strona
1
2
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0)
  • CPRON
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
CZĘSTO CZYTANE
Borynia: mobilizacja na górniczym froncie
8 grudnia 2018
10179
Górnictwo: mniej kopalń - dłuższe fedrowanie
6 grudnia 2018
6432
AGH: obchody barbórkowe razem z JSW
7 grudnia 2018
5430
Górnictwo: PBSz zrealizuje prace podziemne w ruchu Zofiówka
6 grudnia 2018
2800
Czyste Powietrze: kto może złożyć wniosek?
9 grudnia 2018
2572
JSW: mnóstwo radości i prezentów w biurze zarządu
6 grudnia 2018
2399
Górnictwo: Barbórka ratowniczych związkowców
11 grudnia 2018
1985
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
Mogą cię zainteresować
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu
Patronaty portalu