Waloryzacja emerytur i rent - projekt do dalszych prac

fot: ARC

Ostateczna emerytura będzie niższa niż byłaby, gdyby osoba pracowała do 67 lat...

fot: ARC

Posłowie wszystkich klubów opowiedzieli się w czwartek (9 października) w Sejmie za dalszymi pracami nad projektem noweli ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Zakłada on zmianę waloryzacji tych świadczeń w 2015 r. W efekcie najniższe świadczenie ma wynieść 880,45 zł.

W czwartek w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu zmian w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Jak mówił minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz, prezentując dokument, zakłada on jednorazową modyfikację obecnie funkcjonujących zasad waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych. Nowela, która ma wejść w życie 1 marca 2015 r. stanowi, że świadczenia z FUS zostaną podwyższone o 1,08 proc., jednak podwyżka nie może być mniejsza niż o 36 zł.

Szef resortu pracy przypomniał, że obecnie świadczenia są podwyższane przy założeniu zachowania siły nabywczej w stosunku do kosztów utrzymania w poprzednim roku kalendarzowym oraz wzrostu o minimum 20 proc. wskaźnika inflacji, odnosząc to do wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku.

Dodał jednocześnie, że gdyby w przyszłym roku zastosować waloryzację na obecnie obowiązującej zasadzie, to podwyżki świadczeń byłyby bardzo niewielkie ze względu na utrzymującą się deflację, czyli spadek cen.

Zgodnie z projektem zastosowanie w przyszłym roku waloryzacji procentowo-kwotowej, czyli waloryzacji procentowej z gwarantowaną minimalną podwyżką na poziomie 36 zł spowoduje, że wszystkie świadczenia poniżej 3333,33 zł miesięcznie będą podwyższone w większym stopniu, niż gdyby przeprowadzono waloryzację według obecnie obowiązujących zasad. W efekcie proponowanych zmian osoby pobierające minimalne emerytury i renty dostaną 880,45 zł. Gdyby zastosować wyłącznie waloryzację procentową, byłoby to 853,57 zł.

Projektowane przepisy zakładają, że w przypadku rent z powodu częściowej niezdolności do pracy oraz rent inwalidzkich III grupy, minimalna podwyżka ma wynieść 27 zł, czyli 75 proc. gwarantowanej minimalnej kwoty. Z kolei dla osób pobierających emeryturę częściową kwota waloryzacji nie może być niższa niż 18 zł. Odbiorcy renty socjalnej otrzymają to świadczenie w wysokości 84 proc. zwaloryzowanej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

Nowe zasady waloryzacji mają objąć też emerytury i renty rolników indywidualnych oraz służby mundurowe. Będą również dotyczyć emerytur pomostowych, nauczycielskich, świadczeń kompensacyjnych, rent dla kombatantów oraz inwalidów wojennych i wojskowych.

Szef resortu pracy wskazał, że zmiany sposobu waloryzacji będą kosztować ok. 1,8 mld zł, a łącznie na waloryzację emerytur i rent zostanie przeznaczone w przyszłym roku ok. 3,7 mld zł.

Kosiniak-Kamysz mówił, że nowela przewiduje także rozszerzenie kręgu członków rodziny, którym będzie przysługiwać zasiłek pogrzebowy. Do tego grona dołączą: dziadkowie, dzieci w rodzinie zastępczej oraz osoby, nad którymi ustanowiono opiekę prawną.

Posłanka Marzena Okła-Drewnowicz, przedstawiając stanowisko klubu PO wskazała, że zmiana będzie miała istotny wpływ na wyrównanie "różnicy między najniższą waloryzacją, a tą, która miałaby miejsce w przypadku tych o wyższych dochodach".

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Rząd przyjął projekt nowelizacji specustawy jądrowej

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt nowelizacji specustawy jądrowej, który ma usprawnić przygotowanie i realizację inwestycji w energetykę jądrową. Projekt przewiduje m.in. uproszczenie procedur administracyjnych, zmiany dotyczące decyzji lokalizacyjnych oraz ułatwienia dla inwestora.

Firma szykuje się do zwolnień. Obejmą nie więcej niż 400 pracowników

Nie więcej niż 400 pracowników mają objąć planowane na lata 2027 - 2029 zwolnienia grupowe w BNP Paribas - poinformował we wtorek bank w raporcie giełdowym.

Enter Air: Turcja i Egipt najpopularniejszymi kierunkami podczas tegorocznych wakacji

Antalya w Turcji oraz egipskie kurorty Hurghada i Marsa Alam były najchętniej wybieranymi kierunkami przez pasażerów Enter Air podczas ostatnich wakacji - poinformowała we wtorek linia. Zainteresowaniem cieszyły się także greckie kurorty, Madera i Wyspy Kanaryjskie popularne również jesienią i zimą.

Na Litwie powstanie 10 nowych elektrowni. Mają zwiększyć odporność na sabotaż

Litwa planuje wybudować 10 nowych elektrowni do 2033 roku, zwiększając swoją moc produkcyjną o 800 megawatów – podał Reuters.