Lotnisko Katowice, które w czwartek obchodzi 5. rocznicę uruchomienia nowej drogi startowej, deklaruje gotowość do wznowienia ruchu pasażerskiego od 1 czerwca. Obecnie cały czas prowadzi ruch cargo i obsługuje loty związane z serwisowaniem samolotów.
O przypadającej w czwartek 5. rocznicy uruchomienia drogi startowej przypomniał Piotr Adamczyk z biura prasowego Katowice Airport. Jak zaznaczył, była to największa dotąd inwestycja w historii lotniska, zarówno pod względem skali robót, jak i nakładów inwestycyjnych. Koszt wyniósł 157 mln zł netto, z czego 73 mln zł pokryła dotacja unijna.
Droga startowa o długości 3,2 km i szerokości 45 m umożliwiła podniesienie kodu referencyjnego lotniska z 4D do 4E. Oznacza to, że infrastruktura portu w całości jest przystosowana do przyjęcia dalekodystansowych, szerokokadłubowych samolotów o rozpiętości skrzydeł do 65 m. Drugim takim portem w kraju jest Lotnisko Chopina w Warszawie.
W trakcie pięciu lat użytkowania drogi startowej linie lotnicze przewiozły z i do Pyrzowic ponad 19,6 mln podróżnych, a firmy kurierskie - ponad 90 tys. ton frachtu. Od maja 2015 r. samoloty wykonały ponad 177 tys. startów i lądowań. W ostatnich tygodniach odbywało się tam - wobec wstrzymania ruchu pasażerskiego z powodu pandemii - kilkanaście operacji dziennie.
Adamczyk zaznaczył, że lotnisko jest przygotowane do wznowienia obsługi ruchu pasażerskiego na bazie wytycznych Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (European Union Aviation Safety Agency - EASA) oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Oznacza to m.in. zminimalizowanie liczby osób w terminalach pasażerskich (będą mogli do nich wejść tylko odlatujący pasażerowie, pracownicy lotniska i załogi linii lotniczych) i mierzenie temperatury ciała osób odlatujących z Katowic kamerami termowizyjnymi. Najprawdopodobniej nie będzie mierzona temperatura osób przylatujących.
W terminalu umieszczono już szereg piktogramów i grafik dotyczących utrzymywania dystansu. Odpowiednio kierują też one pasażerów do stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, kontroli bezpieczeństwa i dalej - do boardingu. Pasażerowie będą poruszali się jednokierunkowo, bez możliwości mijania się. Obsłudze zapewniono przesłony.
Odloty będą odbywały się tylko z najstarszego terminalu A; nowszy i większy terminal B jest rozbudowywany. Przygotowany zapasowo został terminal D, w obiektach po terminalu cargo, jednak na razie nie będzie on najprawdopodobniej uruchamiany.
Boarding będzie odbywał się strefowo - bez kolejek i tłoczenia się pasażerów przed bramką. Jeżeli do samolotu pasażerowie będą dowożeni autobusami, zachowane zostaną związane z tym ograniczenia. Do jednego samolotu zamiast dwóch czy trzech autobusów, jak dotąd, może więc podjeżdżać pięć lub sześć.
W trakcie podróży lotniczej, czyli od wejścia na lotnisko, w samolocie, do wyjścia z lotniska, utrzymany zostanie obowiązek używania maseczek lub przyłbic. Przed wejściem do terminalu będzie można kupić maseczkę w automacie. Dostępne będą automatyczne dystrybutory ze środkiem odkażającym.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.