Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie zmodernizuje blisko 3 km linii tramwajowej między dzielnicą Rudy Śląskiej - Chebziem, a granicą tego miasta z Bytomiem. W poniedziałek podpisano wartą 25,8 mln zł umowę brutto na wykonanie zakładanych na rok prac ze spółką Tor-Krak.
Prawie 3-kilometrowym fragmentem trasy, w większości jednotorowym, kursuje linia nr 9, łącząca Bytom z Chorzowem przez Rudę Śląską i Świętochłowice.
- Popularna "dziewiątka" to linia bardzo ważna w układzie komunikacyjnym miasta, problemem jest jednak jej stan. Modernizacja torowiska jest kluczowa dla zapewnienia pasażerom odpowiednich warunków podróży - powiedziała cytowana w poniedziałkowej informacji TŚ prezydent Rudy Śląskiej Grażyna Dziedzic.
- Pracujemy nad tym razem z Tramwajami Śląskimi od kilku lat, czego efektem był dotychczas przeprowadzony w 2017 r. remont odcinka przy ul. Niedurnego. Cieszę się, że zrealizowany zostanie kolejny etap i mam nadzieję, że modernizacji doczekają się także pozostałe rudzkie odcinki - dodała Dziedzic.
Prace na innym odcinku tej linii w Rudzie Śląskiej - niespełna kilometrowym fragmencie wzdłuż ul. Niedurnego, w sąsiadującej z Chebziem dzielnicy Nowy Bytom, zakończyły się ponad dwa lata temu. Był to pierwszy element trwającego unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej.
Prace na ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej trwały od marca do listopada 2017 r. i kosztowały niespełna 3,9 mln zł netto. Wykonała je również firma Tor-Krak.
W lutym br. ten sam wykonawca złożył najtańszą ofertę na remont odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Goduli w dzielnicy noszącej to samo nazwisko dawnego przemysłowca - od granicy z Bytomiem do Chebzia. W przetargu, którego budżet Tramwaje Śląski określiły na 34,9 mln zł, Tor-Krak zaoferował wykonanie prac za 25,8 mln zł brutto; w budżecie nie zmieścił się tylko jeden oferent.
Zakres prac przewiduje ułożenie ok. 2,9 km nowych torów od wiaduktu kolejowego w Chebziu do granicy z Bytomiem, wraz z budową nowej mijanki w rejonie skrzyżowania z ulicą Młyn Szombierski. Prace mają zostać wykonane w ciągu roku od podpisania umowy.
Na czas realizacji prac konieczne będzie wprowadzenie zmian w organizacji ruchu tramwajowego i samochodowego. Ponieważ modernizowany będzie odcinek jednotorowy, w miejsce tramwajów uruchomiona zostanie komunikacja zastępcza. Zmiany dotkną też kierowców: wykonawca będzie musiał zająć część przylegającej do torów drogi.
Bieżące informacje o utrudnieniach mają pojawiać się na stronach Tramwajów Śląskich i rudzkiego magistratu. - W pierwszej kolejności musimy uzyskać od wykonawcy szczegółowy harmonogram robót, zatwierdzony projekt czasowej organizacji ruchu i dokonać przekazania placu budowy, a to zwykle trwa kilka tygodni - wyjaśnił cytowany prezes TŚ Bolesław Knapik.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.