Wyższy Urząd Górniczy informuje, że w czwartek, 10 grudnia w godzinach porannych, na terenie budowy drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica, odbyło się uroczyste zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu o długości 2255 metrów oraz przebicie się tarczy TBM „Karpatka”.
Wydarzenie obserwowali licznie przybyli goście, m.in. minister infrastruktury Dariusz Klimczak, przedstawiciele nadzoru górniczego na czele z wiceprezesem WUG Piotrem Wojtachą, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, władz samorządowych, firm związanych z tunelowaniem oraz wykonawcy.
Drążony tunel stanowi odcinek drogi ekspresowej S19, wchodzącej w skład międzynarodowego korytarza Via Carpatia, który łączy Europę Północną i Południową (na terenie naszego kraju długość trasy wyniesie ok. 700 km i będzie przebiegać przez pięć województw). Dzięki niemu skróci się czas przejazdu z Rzeszowa w kierunku południowym. Inwestycja odciąży również lokalne drogi, co przełoży się na mniejsze korki i poprawę jakości życia mieszkańców.
- Inwestycja została uznana za ponadprzeciętne wyzwanie inżynieryjne, gdyż drążenie tunelu od początku prowadzone było na bardzo trudnym geologicznie terenie, dodatkowo obarczonym zagrożeniem metanowym i ryzykiem wystąpienia osuwisk. Roboty prowadzone z zastosowaniem techniki górniczej są objęte nadzorem dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w Krośnie - informuje WUG.
Tarcza „Karpatka”, bohaterka całej operacji, to jedna z największych maszyn drążących w Europie. Jej średnica przekracza 15 metrów, a masa wynosi 4400 ton. Napędza ją 12 silników o mocy 1 megawata każdy. Pierścień skrawający, który waży 440 ton, obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.