Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć w tym roku o 7,7 proc. i kontynuować trend wzrostowy w kolejnych latach - wynika z raportu przygotowanego przez KPMG. W zeszłym roku w ujęciu globalnym w większości kategorii rynku dóbr luksusowych odnotowano jednak spadki sprzedaży.
Z raportu KPMG “Luxury in the Midst of Change 2025“ wynika, że 2024 rok przyniósł w ujęciu globalnym pierwsze od czasów pandemii spadki sprzedaży w większości kategorii rynku dóbr luksusowych. Z wyjątkiem luksusowych zegarków i biżuterii dla najbogatszych klientów, wszystkie segmenty odnotowały gorsze wyniki.
Zdaniem KPMG, główną przyczyną jest strategia cenowa ostatnich lat, która doprowadziła do zjawiska określanego mianem “luxury fatigue“ (zmęczenia luksusem). “To efekt galopujących cen przy braku adekwatnej wartości dodanej, co zaczęło zniechęcać klientów, podważać relację między ceną a wartością oraz wzmacniać migrację konsumentów do rynku wtórnego i segmentu premium“ - wyjaśniono.
“W perspektywie krótkoterminowej marki muszą na nowo przemyśleć strategię cenową, która w ostatnich latach była jednym z głównych motorów wzrostu. Dane pokazują, że od 2019 roku ceny wiodących produktów wzrosły średnio o 54 proc. (przy skumulowanej inflacji dwa razy niższej), a 80 proc. wzrostu wartości rynku w latach 2019-2023 wynikało właśnie z podwyżek cen, nie ze wzrostu wolumenów sprzedaży“ - podkreślił, cytowany w raporcie Tomasz Wiśniewski z KPMG.
KPMG powołując się na dane Euromonitor International zaznaczył, że rynek dóbr luksusowych w Polsce ma urosnąć o 7,7 proc. w 2025 roku oraz o 6,4 proc. w 2026 roku, co plasuje Polskę wśród najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Dodatkowo, zdaniem KPMG, Polska korzysta na rosnącym ruchu turystycznym - m.in. ponad 6 mln przyjazdów z Niemiec w 2025 roku - co wzmacnia popyt na usługi hotelowe, gastronomiczne i segment premium beauty.
W publikacji przekazano, że dla 57 proc. firm z branży dóbr luksusowych innowacyjność odgrywa kluczową rolę w strategii - jednym z najbardziej rozwijających się obszarów są technologie oparte na sztucznej inteligencji. Według badania przeprowadzonego na potrzeby raportu, 64 proc. firm z branży korzysta z AI, choć większość ocenia wdrożenia jako wczesny etap. Niemal co trzecia (31 proc.) czuje się z tą technologią “w pełni komfortowo“, a 9 na 10 jest przekonanych, że AI odegra kluczową rolę w przyszłości.
Raport KPMG “Luxury in the Midst of Change 2025“ powstał w oparciu o badanie przeprowadzone we współpracy z Instytutem Potloc, które objęło 180 osób reprezentujących różne segmenty sektora - od mody i akcesoriów, przez biżuterię i zegarki, po alkohol luksusowy. KPMG jest globalną organizacją niezależnych firm świadczących usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego. KPMG działa w 142 krajach, w tym w Polsce.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.