Jastrzębie-Zdrój, największe w Polsce miasto pozbawione pasażerskich połączeń kolejowych, odzyska dostęp do sieci kolejowej do końca tej dekady. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowuje projekt budowy nowej linii, która połączy miasto z Katowicami i resztą aglomeracji śląskiej. Inwestycja ma ruszyć w 2026 roku, a pierwsze pociągi mają wjechać na tory już w 2029.
Ostatni pociąg pasażerski z Jastrzębia-Zdroju odjechał w 2001 roku. Od tamtej pory miasto z populacją ponad 80 tysięcy mieszkańców jest odcięte od sieci kolejowej. Zostały tylko tory towarowe, obsługujące kopalnie i zakłady przemysłowe. Przez lata kolejne rządy i samorządy zapowiadały powrót połączeń, ale żaden projekt nie został zrealizowany. Dopiero w ostatnich latach, w ramach rządowego programu Kolej Plus, udało się doprowadzić sprawę do etapu przygotowań. W 2024 roku PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej trasy.
Projekt przewiduje budowę linii kolejowej z Jastrzębia-Zdroju do Pawłowic, gdzie pociągi włączą się w sieć prowadzącą w stronę Pszczyny, Tychów i Katowic. Długość nowej trasy ma wynieść około 20 kilometrów. Na odcinku powstanie kilka nowych przystanków, m.in. Jastrzębie-Centrum, Jastrzębie-Borynia i Mszana. Pociągi mają kursować z prędkością do 120 km/h, a czas przejazdu do Katowic ma wynosić około 70 minut. Choć miasto mówi o 50 minutach. Linia ma zostać zelektryfikowana, a część torowiska zostanie poprowadzona w nowym śladzie, ponieważ dawne linie kolejowe zostały w większości rozebrane.
Koszt całego przedsięwzięcia szacowany jest na około 475 milionów złotych. Środki pochodzą z programu Kolej Plus oraz z budżetów samorządów lokalnych, które współfinansują projekt. Prace projektowe potrwają do 2026 roku, a budowa do końca 2029. Po zakończeniu inwestycji planowane jest uruchomienie regularnych połączeń pasażerskich obsługiwanych przez Polregio lub Koleje Śląskie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.