REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
6 października 2025 07:07 Polska Agencja Prasowa

Wydatki szkolne największymi wyzwaniami finansowymi tej jesieni dla 71 proc. rodziców

74 proc. respondentów zamierza sfinansować jesienne wydatki z bieżących dochodów
fot: Katarzyna Zaremba-Majcher

Szkolne potrzeby, takie jak wyprawki, zajęcia dodatkowe, korepetycje i wycieczki, to największe finansowe wyzwanie tej jesieni dla 71 proc. rodziców dzieci w wieku szkolnym - wynika z przekazanego PAP badania. Drugim największym wyzwaniem jest wzrost kosztów życia - wskazano.

Zgodnie z badaniem Santander Consumer Banku na to, że szkolne potrzeby są największym wyzwaniem finansowym tej jesieni, wskazują przede wszystkim kobiety. Taką opcję wybrało 75 proc. z nich. W przypadku mężczyzn było to 67 proc. Jest to główny wydatek także dla mieszkańców średniej wielkości miast (75 proc.) oraz osób zarabiających od 5000 do 5999 zł (76 proc.).

Drugim największym wyzwaniem finansowym jesieni jest dla badanych wzrost kosztów życia - taką opcję wybrało 49 proc. ankietowanych ogółem i 60 proc. osób o najniższych dochodach. Dalej wśród największych wyzwań pojawiły się wydatki na sezonowe ubrania (41 proc.), opłaty związane z serwisowaniem samochodu (29 proc.) i zobowiązania finansowe wobec banków, takie jak spłata rat kredytów (18 proc.).

“Priorytetyzowanie tych kosztów różni się w zależności od wieku, płci, miejsca zamieszkania, a także zarobków Polaków. Na przykład osoby do 39. roku życia częściej wskazują na potrzebę wymiany garderoby sezonowej (44 proc.), podczas gdy w najstarszej grupie wiekowej ten odsetek był najniższy (36 proc.). Wyniki wyglądają zupełnie odwrotnie, gdy mowa jest o wzroście kosztów życia - te najczęściej wymieniały osoby po pięćdziesiątce (53 proc.), a najmłodsi - najrzadziej (49 proc.)“ - stwierdził, cytowany w badaniu, Marek Lewandowski z Santander Consumer Banku.

W publikacji wskazano, że 74 proc. respondentów zamierza sfinansować jesienne wydatki z bieżących dochodów, 39 proc. planuje skorzystać z oszczędności, a 36 proc. deklaruje, że wykorzysta środki z rządowych planów wsparcia, takich jak np. program 800+. Mniejsza część rodziców (21 proc.) zamierza skorzystać z zewnętrznego finansowania - np. kart kredytowych lub odroczonych płatności, a 5 proc. ankietowanych nie wyklucza pożyczenia środków od rodziny lub przyjaciół.

Badanie “Polaków portfel własny: Edukacja w portfelu“ zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefoniczną CATI w dniach 10-21 lipca 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych rodziców dzieci w wieku szkolnym.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Hutek: Nie chcemy mówić górnikom, że kończą się kopalnie, a oni wylecą na bruk
29 września 2025
23.7 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]