W gliwickiej dzielnicy Łabędy trwa jedna z największych i najbardziej skomplikowanych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat. Projekt łączy przebudowę układu drogowego i modernizację stacji kolejowej, a jego celem jest stworzenie nowoczesnego węzła przesiadkowego. Władze miasta mówią wprost: to inwestycja, która ma zmienić komunikacyjny krwiobieg całych Gliwic.
Powstaje nowy wiadukt kolejowy, który zastąpi dotychczasowy przejazd przez tory na ul. Wolności. Aby poprowadzić ruch drogowy bezkolizyjnie, konieczne jest obniżenie terenu nawet o 4 metry. Pod wiaduktem powstanie duże rondo turbinowe obsługujące cztery ulice: Staromiejską, Przyszowską, Strzelców Bytomskich i Główną.
Obok zmodernizowanej stacji kolejowej powstanie zintegrowany węzeł przesiadkowy z zatokami autobusowymi, parkingiem typu Park & Ride oraz Bike & Ride, a także z nowymi ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi. Węzeł ma być w pełni dostępny także dla osób z ograniczoną mobilnością.
- To przedsięwzięcie o ogromnym znaczeniu. Łabędy zyskają nie tylko nową infrastrukturę drogową, ale i wygodne przesiadki między samochodem, rowerem, autobusem i pociągiem. Tak buduje się nowoczesne miasta - mówi Katarzyna Kuczyńska-Budka, prezydent Gliwic.
Całkowity koszt przedsięwzięcia to około ponad 47 mln zł brutto, z czego 32 mln pozyskano ze środków unijnych. Prace zgodnie z harmonogramem potrwają do stycznia 2028 roku. Inwestycję drogową prowadzi Zarząd Dróg Miejskich, a modernizację kolejowej infrastruktury realizują PKP Polskie Linie Kolejowe. Choć główne roboty zakończą się dopiero za trzy lata, mieszkańcy od września 2025 roku muszą liczyć się z dużymi utrudnieniami w ruchu. Władze apelują o cierpliwość i przypominają, że efekt końcowy znacząco poprawi bezpieczeństwo i płynność komunikacji.
Utrudnienia mogą potrwać nawet do przełomu 2026/2027 roku
Dla zapewnienia właściwej obsługi komunikacyjnej powstaną nowe przystanki tymczasowe:
* Łabędy Główna (dwa stanowiska w rejonie posesji przy ul. Głównej 5 – po jednym w obu kierunkach),
* Łabędy Narutowicza (stanowisko w kierunku centrum Gliwic – przystanek w obrębie powstałego łącznika ul. Narutowicza z ul. Partyzantów; stanowisko w kierunku Huty Łabędy – przystanek w ciągu ul. Partyzantów na wysokości alei pomiędzy ogródkami działkowymi),
* Łabędy Osiedle (stanowisko w kierunku centrum Gliwic – w ciągu ul. Przyszowskiej, za skrzyżowaniem z ulicą Partyzantów, tuż za sygnalizacją świetlną).
Zachowana zostanie obecna lokalizacja i obsługa przystanku autobusowego Łabędy Komisariat Policji (w kierunku centrum Gliwic).
Na czas prowadzenia prac zawieszone zostaną następujące przystanki:
* Łabędy Komisariat Policji (w kierunku Huty Łabędy),
* Łabędy Wolności (w rejonie posesji przy ul. Wolności 25–27),
* Łabędy Osiedle (przystanek w kierunku centrum Gliwic zostanie przesunięty za skrzyżowanie z ulicą Partyzantów, tuż za sygnalizację świetlną),
* Łabędy Dworzec PKP I (stanowisko w ciągu ul. Wolności oraz stanowiska w ciągu ul. Przyszowskiej na wysokości przejazdu kolejowo-drogowego oraz pawilonu handlowego).
Samochody osobowe – od strony centrum Gliwic pojadą objazdem ulicami: Portową → estakadą Heweliusza → Perseusza → Zygmuntowską → Przyszowską → Partyzantów → Fiołkową → Różaną → Strzelców Bytomskich → Nałkowskiej (lub Strzelców Bytomskich → Czołgową →Oświęcimską). Jadący ulicą Strzelców Bytomskich w kierunku centrum Gliwic pojadą dotychczasowym objazdem.
Ciężarówki – będą jeździć dotychczasowym objazdem: od strony ul. Toszeckiej przez ul. Czołgową.
Nowa inwestycja to nie tylko udogodnienie dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej. To także szansa na rozwój całej północnej części Gliwic.
- Węzeł w Łabędach to strategiczny element całej Metropolii. Będzie łączył kolej, autobusy i komunikację rowerową, dzięki czemu stanie się jednym z najważniejszych punktów przesiadkowych regionu - ocenia dr Michał Żurawski, ekspert ds. transportu z Politechniki Śląskiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.