Do końca tego roku PKP PLK zamierzają ogłosić przetarg na odbudowę linii kolejowej Tychy - Bieruń Stary - poinformowała Katarzyna Głowacka z biura prasowego spółki. To efekt przyznania unijnej dotacji do projektu wartego ponad 500 mln zł.
W piątek PKP Polskie Linie Kolejowe podały, że w pozyskały dofinansowania do kilku projektów w pierwszym naborze konkursu “Kolej Miejska“ w Programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Największy z nich, szacowany na ponad 522 mln zł brutto, to modernizacja i odbudowa linii kolejowej nr 179 na odcinku Tychy - Bieruń Stary. Prace te zostały już zaprojektowane.
Jak przypomniała w poniedziałek przedstawicielka PLK, w 2020 r. spółka zamówiła za ponad 10 mln zł dokumentację projektową dla zadania “Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń - Oświęcim“.
Podzielono je pod kątem realizacji na trzy odcinki. Połączenie Orzesze Jaśkowice zostało zmodernizowane już przed blisko dekadą (w czerwcu br. Koleje Śląskie uruchomiły tam kursy pasażerskie). Odcinek Tychy - Tychy Lodowisko zapewnia od 2012 r. obsługę aglomeracyjnych połączeń do Katowic.
Dzięki środkom FEnIKS PLK zamierzają teraz zmodernizować fragment z Tychów do Tychów Lodowiska i odbudować dalszy przebieg LK179 do Bierunia Starego. Odcinek Bieruń Stary - Oświęcim ma być odbudowywany w miarę dostępności środków.
Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK wyjaśniła, że dofinansowany projekt na odcinku Tychy - Bieruń Stary zakłada rewitalizację linii kolejowej, przywrócenie jej pełnej funkcjonalności i zwiększenie prędkości pociągów.
Efektem będzie możliwość uruchomienia połączenia kolejowego z Tychów do Bierunia. Przewiduje się przebudowę istniejących i budowę nowych przystanków i stacji: Tychy Miasto, Tychy Lodowisko, Tychy Urbanowice, Tychy Potok, Bieruń Domy Polne, Bieruń Mleczarnia oraz Bieruń Stary.
Inwestycja obejmie wymianę torów i modernizację istniejącej sieci trakcyjnej. Na odcinku Tychy Lodowisko - Bieruń Stary linia zostanie zelektryfikowana. Pociągi pasażerskie mają osiągać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Zmodernizowane zostaną przejazdy kolejowo-drogowe. Wyremontowane lub przebudowane będą obiekty inżynieryjne.
- Dzięki temu mieszkańcy regionu zyskają szybsze i wygodniejsze połączenia, co ma szczególne znaczenie w kontekście rozwoju transportu publicznego w woj. śląskim. Przetarg zostanie ogłoszony pod koniec 2025 r. - zapowiedziała przedstawicielka PLK.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.