Niezależnie od branży każda firma chce dotrzeć do klienta końcowego i zdobyć jego “przywiązanie”, które zwykle objawia się w większym zainteresowaniu daną marką i regularnym podejmowaniu decyzji zakupowych. Stali klienci są bardziej zaangażowani i to właśnie oni są solidnym fundamentem rozwoju przedsiębiorstwa. Program lojalnościowy dla klientów to świetne narzędzie budowania przewagi konkurencyjnej.
Wyróżniamy dwa typy programów lojalnościowych, które skierowane są do różnego klienta końcowego: B2C (dla konsumentów) oraz B2B (dla firm).
Co to jest program lojalnościowy?
Najprościej mówiąc to działania, które mają na celu nagradzanie zaangażowanych i oddanych klientów, premiujące np. powtarzalność zakupów. Można wyróżnić programy lojalnościowe dla klientów takie jak:
* subskrypcje - oferujące dodatkowe zniżki, specjalne promocje, darmowe dostawy, czy po prostu tańszy w zestawieniu rocznym pakiet rzeczy lub usług,
* program punktowy - w którym klienci gromadzą punkty za zakupy,
* ekskluzywne oferty - specjalne akcje skierowane do stałych klientów,
*karty rabatowe - dodatkowe zniżki po spełnieniu określonych wymogów programu.
Dobra obsługa programów lojalnościowych zwiększa szanse powodzenia przedsięwzięcia i stworzenia silnej, długotrwałej relacji biznesowej.
Podstawowe korzyści, jakie dają programy lojalnościowe
Programy business to consumer (B2C) oraz business to business (B2B) będą różnić się między sobą sposobem komunikacji i dotarcia do klienta, oba jednak niosą wymierne korzyści.
Wzrost sprzedaży
Widoczny w zasadzie w dwóch obszarach:
* jako zwiększenie częstotliwości dokonywanych przez klientów zakupów,
* jako zwiększenie średniej wartości koszyka zakupowego.
W odróżnieniu od klientów okazjonalnych, klienci biorący udział w programach lojalnościowych chętniej sięgają po produkty danej marki oraz wydają większe kwoty, aby skorzystać z nagród, rabatów lub innych korzyści.
Lepsza widoczność marki na tle konkurencji
Przemyślany program lojalnościowy dla klientów (https://www.smolar.pl/programy-lojalnosciowe) to widoczna przewaga konkurencyjna. Klient przywiązany do marki, mający z nią dobre skojarzenia i chętnie biorący udział w różnych akcjach promocyjnych, rzadziej sięga po ofertę konkurencji.
Informacje na wagę złota
Inną istotną zaletą programów lojalnościowych jest możliwość poznania preferencji zakupowych klientów. To z kolei pozwala na tworzenie lepiej dopasowanych ofert sprzedażowych i skuteczniejszych działań marketingowych.
Długofalowa relacja
Program, który przynosi odbiorcom konkretne korzyści i jest dla nich atrakcyjny, zacieśnia więź między firmą a klientem.
Podsumowanie
Odpowiednio zaprojektowane i wdrożone programy lojalnościowe dla klientów mogą przynieść obustronne korzyści. Zadowolony klient, to stabilność biznesowa i lepsze radzenie sobie na niepewnym i nieprzewidywalnym rynku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.