Po wprowadzeniu w Katowicach w grudniu ub. roku nowych zasad parkowania nieznacznie spadła liczba samochodów wjeżdżających do centrum miasta - wynika z informacji podanych we wtorek przez władze samorządowe Katowic.
Od marca 2024 r. do listopada br. do śródmieścia Katowic wjechało niespełna 23 mln pojazdów - o blisko 1,7 mln pojazdów mniej, niż w analogicznym okresie 2023 r.
Obecne zasady parkowania wprowadzono w Katowicach 1 grudnia 2023 r. Powiększona została Strefa Płatnego Parkowania, a w jej centrum ustanowiono droższą Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania. Znacznie wzrosły opłaty za parkowanie. Dla mieszkańców centrum jest ono tańsze, niż dla katowiczan z innych dzielnic. Najwięcej płacą kierowcy spoza miasta.
- Wprowadzając nową politykę parkingową zależało nam na zwiększeniu rotacji parkujących w centrum miasta pojazdów, ograniczeniu napływu aut z miast ościennych oraz ochronie mieszkanek i mieszkańców Katowic. Po roku funkcjonowania zmian możemy powiedzieć, że te założenia udało się osiągnąć - powiedział, cytowany we wtorkowej informacji miasta, jego wiceprezydent Bogumił Sobula.
- Dziś łatwiej jest w Katowicach zaparkować, a statystyki pokazują, że do śródmieścia wjeżdża mniej pojazdów - dodał Sobula, nawiązując do danych z Katowickiego Inteligentnego Systemu Monitoringu i Analiz, który w kilku miejscach zlicza auta wjeżdżające i wyjeżdżające do i z centrum.
W przypadku samochodów pojawiających się na wjazdowych punktach pomiarowych system sprawdza, czy w ciągu 10 następnych minut ten sam samochód pojawia się w którymś z punktów wyjazdowych. Jeżeli tak, jest traktowany jako “przejazd tranzytowy“; jeżeli nie, uznaje się, że “wjechał do śródmieścia“.
O ile ruch tranzytowy praktycznie się nie zmienił (od marca do listopada 2023 r. przejechało przez Katowice blisko 7,2 mln pojazdów, a od marca do listopada 2024 r. - 7 mln), to pojazdów wjeżdżających do centrum od marca do listopada 2023 r. było 24,7 mln, a w tym samym okresie br. - nieco poniżej 23 mln.
Władze miasta sygnalizują, że z niektórych miejsc sąsiadujących ze strefą płatnego parkowania płyną sygnały o potrzebie jej rozszerzenia: wnioskuje o to np. rada dzielnicy Koszutka. Rozszerzenie wymaga badań i konsultacji społecznych, miasto jednak dopuszcza perspektywę zmiany kształtu strefy.
Po rozszerzeniu strefy płatnego parkowania zwiększyła się też liczba osób zameldowanych w Katowicach. W 2022 r. w mieście zameldowało się prawie 17 tys. osób, w 2023 r. ponad 19 tys, a w tym roku do końca listopada złożono prawie 16,7 tys. wniosków o meldunek.
Według katowickiego samorządu zwiększa się też zainteresowanie parkowaniem w tamtejszych centrach przesiadkowych, jednak tylko w dni robocze. Od grudnia 2023 r. do 30 listopada br. w Brynowie było to średnio miesięcznie 8 589 pojazdów, a w Zawodziu 8 667.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.