Wraz z początkiem listopada sieć płatnych odcinków dróg w Polsce zostanie rozszerzona o nowe odcinki - przypomniał w piątkowym komunikacie resort finansów. Nowe przepisy będą dotyczyć pojazdów o masie przekraczającej 3,5 t oraz autobusów.
“Od 1 listopada rozszerzeniu ulegnie sieć płatnych odcinków dróg w Polsce. O nowych, płatnych odcinkach dróg, kierowcy dowiedzą się ze znaków rozmieszczonych w ciągu rozszerzonej sieci dróg płatnych“ - przypomniało w piątek w komunikacie Ministerstwo Finansów. Dodało, że nowe odcinki dróg zostaną dołączone do systemu e-TOLL.
Resort przekazał również, że nowo dołączone odcinki są w większości przedłużeniem dróg, które już teraz są objęte obowiązkiem wniesienia opłaty. Zaznaczył, że na nowe znaki powinni zwrócić uwagę szczególnie użytkownicy lokalnych dróg, m.in. w okolicy Szczecinka, Wałcza, Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego oraz Kępna, po których do tej pory poruszali się bezpłatnie.
W komunikacie przypomniano również, że wnoszenie opłaty elektronicznej jest obowiązkowe dla użytkowników pojazdów ciężkich tj. pojazdów samochodowych, zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów.
Przypomniano również, że system e-TOLL działa w oparciu o technologię nawigacji satelitarnej (Global Navigation Satellite Systems - GNSS), która przesyła dane geolokalizacyjne pojazdu do systemu w celu naliczenia opłaty elektronicznej. Przekazywanie danych jest możliwe dzięki urządzeniu lokalizacyjnemu, w które pojazd musi być wyposażony. Kierowcy pojazdów objętych opłatą korzystać mogą z urządzeń pokładowych OBU (On Board Unit), Zewnętrznego Systemu Lokalizacyjnego (ZSL) lub bezpłatnej aplikacji mobilnej e-TOLL PL - wymieniono.
Ministerstwo Infrastruktury informowało we wtorek, że przepisy obejmujące nowe odcinki będą dotyczyć wyłącznie pojazdów o masie przekraczającej 3,5 t oraz autobusów. Nie ma planów wprowadzenia opłat od samochodów osobowych i motocykli za przejazd odcinkami dróg zarządzanymi przez GDDKiA.
Resort zaznaczył, że do rozszerzenia sieci dróg płatnych zobowiązał się poprzedni rząd. Działanie zostało zaplanowane i zgłoszone jako jedno z tych, które Polska zamierza podjąć w ramach Krajowego Planu Odbudowy - reforma E2.1. Zwiększenie konkurencyjności sektora kolejowego.
Według komunikatu kancelarii premiera sprzed kilku dni, rozszerzenie obejmie następujące odcinki: autostradę A1 na odcinku węzeł Piotrków Trybunalskich Południe - węzeł Pyrzowice; autostradę A2 na odcinku węzeł Lubelska - Choszczówka Dębska (skrzyżowanie z drogą gminną nr 220207W); drogę ekspresową S1 na odcinku Milówka (połączenie z drogą krajową nr 1) - Zwardoń (połączenie z drogą powiatową nr 1446S); drogę ekspresową S2 na odcinku węzeł Puławska - węzeł Lubelska.
Drogę ekspresową S3 na odcinkach: węzeł Parłówko - węzeł Miękowo, węzeł Skwierzyna Południe - węzeł Międzyrzecz Południe, węzeł Nowa Sól Zachód - węzeł Bolków.
Drogę ekspresową S5 na odcinkach: węzeł Bydgoszcz Północ - węzeł Gniezno Południe, węzeł Poznań Zachód - węzeł Rydzyna, węzeł Korzeńsko - węzeł Wrocław Północ.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.