Przebudowę i rewitalizację alternatywnego kolejowego połączenia Gliwic z Katowicami, przez Rudę Śląską Kochłowice, zamówiła w programie Kolej Plus spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycja za ok. 430 mln zł brutto ma zostać wykonana w ciągu pięciu lat.
O podpisaniu tej kolejnej w woj. śląskim umowy w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. poinformowała w piątek Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.
Jak uściśliła przedstawicielka zarządcy kolejowej infrastruktury, umowa z firmą TorKol dotyczy prac projektowych i budowlanych dot. Przygotowania alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice - Ruda Kochłowice - Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice - Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice - Hajduki i 651 Hajduki - Gottwald.
Będzie to modernizacja ponad 20 km linii kolejowej nr 141, która wiedzie przez południową część Górnośląsko-Zagłębiowskiej, przebiegając m.in. przez peryferyjne dzielnice Zabrza - Makoszowy i Rudy Śląskiej - Kochłowice. Jeszcze na początku lat 90. ub. wieku jeździły tamtędy pociągi osobowe - z Gliwic do katowickiej stacji Ligota.
Obecnie linia jest wykorzystywana w ruchu towarowym jako południowa obwodnica Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Teraz ma ona znów zostać przystosowana do obsługi pociągów pasażerskich z Gliwic do Katowic, z wykorzystaniem przebiegających przez Chorzów łącznic nr 164 i 651.
Głowacka przypomniała, że w tym projekcie wybudowanych lub odtworzonych zostanie łącznie siedem nowych przystanków: Zabrze w rejonie ul. Opawskiej (w dzielnicy Maciejów), Zabrze Makoszowy, Ruda Bielszowice, Ruda Halemba, Ruda Wirek, Ruda Kochłowice i Chorzów Hajduki - między dzielnicą Batory, a katowickim osiedlem Witosa. Inwestycja ma zostać zrealizowana do 2029 r.
Przetarg na to przedsięwzięcie był prowadzony od lipca ub. roku. Oferty składano do grudnia 2023 r. W przetargu wpłynęło 10 ofert. Jedynym kryterium oceny była cena. Przy budżecie zamówienia 265,3 mln zł netto (326,3 mln zł brutto), w sierpniu br. wybrano ofertę TorKolu z Tychów za 349,1 mln zł netto (429,3 mln zł brutto).
Jest to jeden z ośmiu realizowanych w programie Kolej Plus projektów z woj. śląskiego. W pozostałych dotąd zamawiano przede wszystkim dokumentacje planowanych inwestycji. W tym wypadku zamówiono całą inwestycję - w formule projektuj i buduj.
Jest to też jeden z pięciu projektów Kolei Plus dotyczycących bezpośrednio obszaru Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, które wiążą się z projektem Kolei Metropolitalnej - oparcia głównych przewozów pasażerskich w obrębie GZM o kolej. Liderami są zainteresowane samorządy, Metropolia zapewnia ich wkład do programu.
Zgłoszony formalnie przez samorząd Rudy Śląskiej projekt dotyczy przygotowania alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice - Ruda Kochłowice - Katowice liniami kolejowymi nr 141, 164 i 651 - zgodnie z pierwotnymi założeniami za 352,6 mln zł, przy 271,5 mln zł z Kolei Plus.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.