1 maja po raz pierwszy w tym roku na szlak wyruszy słynna bytomska wąskotorówka. Pociągi zestawione z otwartych i zamkniętych wagonów letnich będą kursowały z Bytomia do Tarnowskich Gór i z powrotem, a poprowadzi je zabytkowy parowóz „Ryś”.
Będzie to nie lada gratka: parowóz "Ryś" to jeden z zaledwie dwóch czynnych parowozów w całym województwie śląskim, a Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza kolej wąskotorowa w Polsce i druga najstarsza na całym świecie! Pociągi parowe będą kursowały 1, 3 i 5 maja, a potem w niedziele 12, 19 i 26 maja. W tym roku bilet normalny będzie kosztował 25 zł, a ulgowy dla ucznia 17,60 zł. - Honorujemy też pozostałe ulgi ustawowe (dla studentów, osób niepełnosprawnych itd.). 18 maja zapraszamy na Kolejową Noc Muzeów, czyli nocny przejazd pociągiem parowym z Bytomia do Tarnowskich Gór i z powrotem - mówi Paweł Niemczuk ze Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
We wszystkie dni kursowania pociągów o godzinie 12:00 i 15:00 na turystów odwiedzających stację Bytom Karb Wąskotorowy będą czekali przewodnicy, którzy oprowadzą po stacji oraz opowiedzą o historii kolei oraz kolekcji wąskotorowych wagonów i lokomotyw. Będzie też możliwość zwiedzenia Izby Tradycji oraz nabycia pamiątek.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe powstały w roku 1853, są najstarszą koleją wąskotorową w Polsce i drugą najstarszą koleją tego typu w Europie, starsza jest tylko Ffestiniog Railway w Walii. Przez 150 lat służyły górnośląskiemu przemysłowi przewożąc różnego rodzaju towary: węgiel, rudy cynku i ołowiu, dolomit, skałę płonną. Wąskie tory sięgały od Szopienic na wschodzie po Miasteczko Śląskie i Bibielę na północy oraz Gliwice, Rudy Raciborskie i nawet Racibórz na południu. Łączna długość linii wąskotorówki sięgała 230 km. Rozwój transportu samochodowego w drugiej połowie XX wieku spowodował, że kolej wąskotorowa miała co raz mniej klientów i towarów do przewożenia. Zamykano kolejne linie, ostatecznie pociągi towarowe przestały kursować w roku 2001. Całe szczęście wąskotorówka znalazła nowe zastosowanie. Od roku 1993 każdego lata wozi turystów z Bytomia do Zabytkowej Kopalni Srebra, Tarnowskich Gór, czy nad Zalew Nakło – Chechło stając się jedną z bardziej popularnych atrakcji turystycznych województwa śląskiego. Zachowana do dziś linia łącząca Bytom z Tarnowskimi Górami i Miasteczkiem Śląskim liczy 21 kilometrów i jest ważnym zabytkiem techniki oraz świadkiem historii naszego regionu.
Szczegółowy rozkład jazdy oraz cennik są dostępne na stronie http://sgkw.eu. Bliższych informacji można też zasięgnąć telefonicznie pod numerem telefonu 666-904-142.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.