ZUS przeznaczy rekordową kwotę 120 mln zł na działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy w firmach. Przedsiębiorcy mogą uzyskać dofinansowanie do 300 tys. zł. W tym roku wnioski będzie można składać od 26 lutego do 27 marca - czytamy w komunikacie prasowym.
– Tegoroczna pula pieniędzy to 120 mln zł i jest najwyższą jaką dotychczas przeznaczono na ten program. Pieniądze te mają służyć poprawie bezpieczeństwu i higieny pracy, czyli działaniom zmniejszającym zagrożenie wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi oraz redukujących niekorzystne oddziaływania czynników ryzyka – mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.
- Realizacja projektów ma przyczynić się do utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej pracowników - dodaje.
Dofinansowaniu będą podlegały działania, które np. zmniejszą nadmierny hałas, promieniowanie, zapylenie. Środki z konkursu można także przeznaczyć na sprzęt, który poprawi bezpieczeństwo pracy na wysokości, czy też oczyści i uzdatni powietrze.
Wnioskujący może otrzymać dofinansowanie wynoszące od 10 tys. zł do 300 tys. zł. Jednak maksymalna wartość dopłaty nie może wynieść więcej niż 80 proc. wartości projektu.
- Wnioski składać mogą także osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, nie zatrudniające pracowników. Warunkiem jest odprowadzanie za siebie składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. – mówi rzeczniczka.
Nie każdy przedsiębiorca może wziąć udział w konkursie. Projekty mogą zgłaszać przedsiębiorcy, którzy nie zalegają z opłatą składek i podatków oraz nie znajdują się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji lub postępowania układowego.
Wykluczony jest także płatnik, który otrzymał już w ciągu ostatnich 3 lat dofinansowanie z ZUS lub został w tym czasie zobowiązany do jego zwrotu.
- Wypełniony wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w terminie za pośrednictwem strony www.prewencja.zus.pl. Wnioskodawca powinien pobrać „Potwierdzenie złożenia wniosku o dofinansowanie w wersji elektronicznej” w formacie pdf. Wnioski można składać dopiero o 26 lutego, a ostateczny termin na wysłanie dokumentów to 27 marca. Wnioski i dokumenty (załączników) złożone przed lub po terminie, jak również na niewłaściwym formularzu czy w innej formie, nie będą rozpatrywane. Dlatego warto uważnie zapoznać się z regulaminem konkursu i innymi niezbędnymi dokumentami dotyczącymi wymagań - czytamy w komunikacie.
Oceny merytorycznej wniosku dokonują eksperci Centralnego Instytutu Ochrony Pracy. Wszelkie informacje oraz dokumenty dotyczące konkursu znajdują się na stronie internetowej BIP ZUS (bip.zus.pl). Konkurs jest ogłaszany w ramach „Programu dofinansowania płatników składek”, a środki pochodzą z funduszu wypadkowego przeznaczonego na działania zapobiegające wypadkom.
Pytania lub wątpliwości dotyczące konkursu można zgłaszać pocztą elektroniczną na adres e-mail: konkurs@zus.pl. W poprzedniej edycji konkursu do uzyskania dopłaty zakwalifikowało się 966 płatników składek, spośród nich aż 114 firm z województwa śląskiego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.