Zakończyły się prace nad studium wykonalności ws. rozbudowy głównej linii kolejowej Gliwice-Katowice, planowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe - podał w piątek przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak.
Zamówienie w połowie finansuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, zainteresowana tą inwestycją pod kątem projektu Kolei Metropolitalnej. Zgodnie z rekomendacją ze studium wykonalności, inwestycja powinna zostać zrealizowana - zaznaczył Karolczak.
Chodzi o dobudowę pary nowych torów, a przez to oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, na liczącym ok. 30 km połączeniu kolejowym Katowic i Gliwic, przez Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze.
Linia Gliwice - Katowice to główny kolejowy szlak miast Górnego Śląska oraz część najważniejszej linii S1 Kolei Śląskich. W przyszłości ma być jedną z dwóch kluczowych tras głównego przedsięwzięcia transportowego GZM - Kolei Metropolitalnej (obok trasy Dąbrowa Górnicza - Tychy), którego rozwój uniemożliwia dotąd niewystarczająca przepustowość linii kolejowych.
Opracowanie studium jest jednym z najważniejszych etapów, przygotowujących do rozpoczęcia inwestycji. Na mocy podpisanego wiosną 2021 r. porozumienia GZM finansuje połowę kosztów studium, które oszacowano na ok. 4 mln zł.
Przetarg na wykonanie dokumentacji przedprojektowej dla rozbudowy połączenia pomiędzy Katowicami a Gliwicami na głównej magistrali kolejowej E30 zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK, przeprowadzono w 2021 r. Umowę PLK i GZM podpisały ze spółką TPF na początku grudnia 2022 r.
W sprawozdaniu z prac zarządu w okresie międzysesyjnym podczas piątkowej sesji zgromadzenia GZM Karolczak wskazał m.in., że wykonawca zakończył już prace nad studium wykonalności i dokument został odebrany wspólnie z PKP PLK.
Wnioski są jednoznaczne: budowa dodatkowych torów na tym odcinku jest konieczna, żeby można było efektywnie poukładać rozwój Kolei Metropolitalnej. Więc rekomendacja będzie taka, by taka inwestycja była wykonywana - zaznaczył Karolczak.
Połączenie kolejowe z Gliwic do Katowic było remontowane przez PLK od 2013 r. do 2016 r. W grudniu 2014 r. skończyły się prace między Gliwicami a Chorzowem Batorym, w 2015 r. wyremontowano odcinek Katowice - Chorzów Batory, a w 2016 r. tory stacji Gliwice. Inwestycje pozwoliły na przyspieszenie pociągów i skrócenie przejazdu z ok. 30-35 min. do 20-26 minut.
Przedmiotem analiz w studium wykonalności było dalsze skrócenie czasu jazdy pociągów. Analizowana była budowa nowych torów aglomeracyjnych i nowych przystanków. Wśród założeń było zwiększenie dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym oraz dostosowanie stacji i przystanków do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.