REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
27 czerwca 2023 16:41 Portal gospodarka i ludzie autor: KAJ 1.5 tys. odsłon

Do wodoru jest w Polsce bardzo ostrożne podejście. Jest bardzo dużo inicjatyw w fazie planowania i analiz, ale w realizacji pojedyncze

- Każdy mówi dziś o wodorze, że to jest przyszłość. Ale to nie będzie tak, że nagle przejdziemy z węgla na wodór - podkreśla Robert Żmuda
fot: Kajetan Berezowski

Mamy w Polsce siedem Dolin Krzemowych i masę projektów, ale na papierze. Zaledwie dwa są w realizacji. Powód? Brak pieniędzy.

- Nikt nie wyłoży środków, jeśli nie ma gwarancji zwrotu takiej inwestycji – mówi dziennikarzowi netTG.pl Gospodarka i Ludzie Robert Żmuda, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. rozwoju i technologii w SBB Energy w Gliwicach.

- Do wodoru jest w Polsce bardzo ostrożne podejście. Jest bardzo dużo inicjatyw w fazie planowania i analiz, ale w realizacji pojedyncze. To jest, albo bojaźń, albo ostrożność potencjalnych inwestorów – ocenia przyczyny takiego stanu rzeczy.

Firma, którą współkieruje, realizuje właśnie jedyne dwa projekty wodorowe w kraju. Pieniądze na ich realizację wyłożyli prywatni inwestorzy. Jeden z nich realizowany jest na kolei, PKP Energetyka uruchomi magazyn energii oparty o wodór produkowany dzięki energii z farmy słonecznej, w drugi zainwestował producent sprzętu medycznego. Chodzi o produkcję wodoru w celu generacji mediów na potrzeby własne zakładu. Oba te projekty zostały zaprezentowane w czerwcu podczas spotkania biznesu z Polski, Czech i Słowacji w Ostrawie.

- Każdy mówi dziś o wodorze, że to jest przyszłość. Ale to nie będzie tak, że nagle przejdziemy z węgla na wodór. Te technologie będą się rozwijały, ale - żeby były widoczne efekty na dużą skalę - potrzebujemy jeszcze ponad 10 lat. To są bardzo drogie technologie, a większość z nich nie osiągnęła fazy komercyjnej. W większości są to technologie prototypowe, bardzo kosztowne –  tłumaczy Robert Żmuda.

Obecnie w technologiach wodorowych prym wiodą Stany Zjednoczone, ale – jak podkreśla Robert Żmuda - tam zainteresowanie tego rodzaju technologiami zmienia się, raz jest większe raz mniejsze.

- Większość technologii powstaje w USA, z kolei Europa cierpi na brak własnych technologii. Polska również. Pandemia i wojna na Ukrainie jeszcze spowolniła te procesy. Jest port w Rotterdamie, gdzie próbuje się realizować budowę zakładu elektrolizy zielonego wodoru o mocy 100 MW. Niemcy projektują wodorociągi, nadchodzą informacji z Dani, Francji i Hiszpanii o podobnych inwestycjach. Wszystko znajduje się w fazie projektów i analiz – wyjaśnia dalej.

Rozwija się za to motoryzacja wodorowa. Z taśm montażowych zjeżdżają autobusy i samochody na wodór.

- Mówimy o pojazdach elektrycznych napędzanych energią z wodoru, z elektrycznym napędem zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi. To są pierwsze kierunki dla wodoru w gospodarce, transport i komunikacja publiczna. Samochody osobowe są jednak bardzo drogie. Gdy mówimy o marce Toyota Mirai, to koszt samochodu wyposażonego w taką technologię przekracza 300 tys. zł – wyjaśnia ekspert.

Dzięki zmodernizowanemu układowi wodorowych ogniw paliwowych można przemierzyć tym autem ponad 650 km. Samochód zadebiutował na polskim rynku w 2021 r. i jego cena nie spada, wynosi 323 900 zł. Tymczasem Toyota Camry w odsłonie z napędem hybrydowym czwartej generacji to koszt 182 tys. zł.

Technologie wodorowe z pewnością będą się rozwijały, ale póki brakuje odważnych inwestorów, proces ten tylko się wydłuży.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • YKMLK
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Trwa akcja ratownicza w kopalni Staszic-Wujek
25 listopada 2024
33.5 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]