REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
13 czerwca 2023 08:44 Portal gospodarka i ludzie autor: MD

W procesie transformacji energetycznej przedsiębiorstw znacznie lepiej radzą sobie duże podmioty

W WIG20 60 proc. spółek planuje albo już inwestuje we własną energię pochodzącą z OZE. Z kolei w mWIG40 ten odsetek wynosi 50 proc., a w sWIG80 jest to jedynie 31,3 proc. badanych firm
fot: Krystian Krawczyk

Podobnie jak rok temu, większość spółek z WIG20, mWIG40 i sWIG80 dostrzega potrzebę inwestowania w energię pochodzącą z odnawialnych źródeł. Aż 95 proc. spółek z WIG20 oraz 85 proc. firm z mWIG40 korzysta z własnej lub zakupionej energii z OZE – wynika z drugiej edycji badania przeprowadzonego przez firmę Luneos.

Nadal w procesie transformacji energetycznej przedsiębiorstw znacznie lepiej radzą sobie duże podmioty. W WIG20 60 proc. spółek planuje albo już inwestuje we własną energię pochodzącą z OZE. Z kolei w mWIG40 ten odsetek wynosi 50 proc., a w sWIG80 jest to jedynie 31,3 proc. badanych firm. Warto tu zaznaczyć, że wszystkie wyniki są lepsze niż rok temu.

- Trendy na świecie są oczywiste. Energia pochodząca z odnawialnych źródeł z roku na rok zyskuje na znaczeniu. Widać to w skali makro, czyli m.in. działaniach na poziomie UE, czy krajowym mające na celu zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii, poprawę efektywności energetycznej oraz redukcję emisji CO2. Z kolei na poziomie mikro, zmiany doskonale obrazują przedsiębiorstwa giełdowe, które z roku na rok zwiększają swoją aktywność w szeroko rozumianym obszarze OZE. Dzięki temu firmy m.in. zabezpieczają się przed znacznymi wahaniami cen energii, podnoszą swoją niezależność energetyczną, poprawiają swój rating ESG, co zwiększa szansę na pozyskanie zewnętrznego finansowania, dopłaty z Unii Europejskiej czy obecność w międzynarodowych łańcuchach dostaw. Z uwagi na dużą wagę transformacji energetycznej we współczesnych przedsiębiorstwach postanowiliśmy po raz drugi przeprowadzić badanie spółek z GPW w kontekście OZE – tłumaczy Zbigniew Prokopowicz, prezes i współzałożyciel Luneos.

Druga edycja badania Luneos została wykonana w maju i czerwcu 2023 r. Analizie poddanej były raporty niefinansowe oraz sprawozdania zarządu z działalności za 2022 r. spółek z indeksów: WIG20, mWIG40 i sWIG80. W raportach i sprawozdaniach spółek giełdowych poszukiwana była odpowiedź na pytanie – czy spółka planuje inwestycje lub korzysta z energii pochodzącej z OZE? Innymi słowy, czy dane przedsiębiorstwo giełdowe odnosi się w swoich raportach do tematu odnawialnych źródeł energii. Odpowiedź była twierdząca, gdy np. spółka podawała, ile proc. energii zużywanej w przedsiębiorstwie było generowanych z własnych instalacji fotowoltaicznych, jaki proc. stanowiła zakupiona zielona energia od zewnętrznych podmiotów, jakie są plany inwestycyjne spółki w kwestii OZE itp.

- We wszystkich badanych przez nas aspektach zaobserwowaliśmy wyniki lepsze, niż te sprzed roku. To potwierdza, że zarządzający giełdowymi przedsiębiorstwami zdają sobie sprawę z istoty transformacji energetycznej. Nadal jednak znacznie gorzej prezentuje się wynik najmniejszych badanych przez nas podmiotów. Liczymy, że w kolejnej edycji naszego badania to właśnie spółki z sWIG80 najmocniej poprawią swój wynik i zintensyfikują działania na rzecz transformacji energetycznej. Zwłaszcza, że często nie wiąże się ona z dużymi nakładami inwestycyjnymi, gdy np. skorzysta się z modelu abonamentowego transformacji energetycznej, czyli as-a-service – podkreśla Michał Kozłowski, współzałożyciel i wiceprezes Luneos oraz CEO Luneos Green Energy.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (wyłączono)
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Spółka rezygnuje z planów eksploatacji węgla
25 marca 2025
19.6 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]