REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
28 maja 2023 12:00 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 1.7 tys. odsłon

Mniej peronów przy węglowej magistrali

Hala peronowa w Bytomiu to jedyny taki obiekt na węglowej magistrali
fot: Tomasz Rzeczycki

Linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory - Tczew, znana też potocznie jako Magistrala Węglowa, od ponad roku przechodzi remont i przebudowę na swym południowym krańcu. Całkowicie wstrzymano ruch pociągów pasażerskich na liczącym ponad trzydzieści kilometrów odcinku między Chorzowem a Tarnowskimi Górami. Prace są prowadzone w taki sposób, aby zapewnić dojazd do bytomskiej kopalni Bobrek oraz by był możliwy przewóz węgla i innych towarów.

- Na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Stary wykonano prace związane z budową obiektów inżynieryjnych. Prowadzone są roboty torowe, sieciowe i przy urządzeniach sterowania ruchem kolejowym. W III kwartale planowane są prace przy podbijaniu torów. Budowany jest peron w stacji Chorzów Miasto i na przystanku Chorzów Uniwersytet. Ze względu na zakres prac, ruch na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Stary został wstrzymany. Na odcinku od Bytomia do Nakła Śląskiego ruch jest prowadzony jednotorowo do obsługi pociągów towarowych. Prace są realizowane zgodnie z harmonogramem. Nasypy są wzmacniane. Nie było zdarzeń niebezpiecznych na budowie - relacjonuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Na przebudowywanym odcinku między Nakłem Śląskim a Chorzowem zaplanowano budowę 4 nowych obiektów: dwóch przejść pod torami dla pieszych i dwóch wiaduktów w Chorzowie i Radzionkowie. Przebudowa obejmie 25 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukty w Radzionkowie przy ul. Zejera i Kużaja oraz w Świętochłowicach. W tym ostatnim przypadku chodzi o wiadukt kolejowy nad ul. Katowicką tuż przy granicy miasta z Chorzowem. Dzięki temu będą mogły sprawnie kursować dłuższe i cięższe pociągi.

Jedyną fedrującą kopalnią węgla położoną tuż przy linii kolejowej nr 131 i mającą dostęp do tej trasy jest KWK Bobrek-Piekary Ruch Bobrek w Bytomiu. Kopalnia ta znajduje się pomiędzy stacjami Bytom Bobrek i Bytom Karb. Jak zapewnia przedstawicielka PKP PLK, plan prac ułożono w taki sposób, aby pogodzić interesy kolei i kopalni.

- Prace na stacji Bytom Karb rozpoczęto w kwietniu 2023 r. Dojazd do kopalni jest zapewniony. Roboty zaplanowano tak, by w jak najmniejszym stopniu wpłynąć na pracę kopalni. Czasowe ograniczenia będą ustalane z kopalnią - stwierdza Katarzyna Głowacka z PKP PLK.

Ważną częścią zadania jest odnowienie hali peronowej nad peronami stacji Bytom. Przebudowa obejmuje - zgodnie z ustaleniami pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA a Miastem Bytom oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków – historyczne przeszklenia oraz wykonanie wzmocnień. Takie rozwiązanie pozwoli na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Odnowione zostaną dwa przejścia podziemne, w tym przejście na perony.

Niestety, zmniejszona ma być liczba peronów w Bytomiu. Jeszcze jesienią 2022 r. istniały cztery perony stałe, w tym trzy w obrębie hali peronowej, oraz nowy piąty peron do obsługi pociągów Kolei Śląskich kursujących trasą Bytom - Gliwice. Po zakończeniu inwestycji z pięciu peronów zostaną tylko trzy. Nowy peron nr 1 w Bytomiu ma mieć dwie krawędzie, jedną długości 250 m i drugą długości 400 m. Identycznie ma wyglądać peron nr 2. Natomiast peron nr 3 ma mieć dwie krawędzie o jednakowej długości 250 m. Na peronach pojawią się inne niż dotąd ławki. Będą też windy umożliwiające zjazd do przejścia pod peronami.

Likwidacja peronów czy zmiana ich numeracji planowane są nie tylko w Bytomiu. W 2023 r. w ramach realizacji zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo – Braniewo na odcinku Gutkowo – Dobre Miasto” na stacji Dobre Miasto założono zmniejszenie liczby peronów z dwóch (peron jednokrawędziowy i peron dwukrawędziowy) do jednego peronu dwukrawędziowego. Zamiast dotychczasowych dwóch peronów, zostanie tylko jeden na przystankach Stare Juchy i Wydminy na linii Giżycko - Ełk. Natomiast na stacji Miasteczko Śląskie zamiast trzech peronów zostaną tylko dwa. Zamiast kilku, nieużywanych obecnie peronów, na stacji Poznań Franowo mają powstać dwa nowe, pod warunkiem uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Na stacji Ostróda fizycznie istnieją trzy perony, jednak ten przy budynku stacyjnym znajduje się przy rozebranym torze. Stąd przewidziano tam zmianę numeracji czynnych peronów nr 2 i 3.

Ogółem na 21 przystankach w Polsce obok czynnych peronów znajdują się perony nieużytkowane, przy których nie zatrzymują się pociągi. Dotyczy to m.in. stacji Miasteczko Śląskie czy Kostrzyn. Natomiast na pięciu przystankach pasażerskich, np. w Rzepnie, występuje nieciągła numeracja peronów.

Takie odstępstwa od przyjętych ogólnie zasad są zazwyczaj usuwane przy okazji tego rodzaju inwestycji, jak trwająca przebudowa Magistrali Węglowej.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • NZZMI
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Ciekawy pomysł na pożegnanie z górnictwem
4 marca 2025
15.6 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]