Postępy budowy odcinka linii tramwajowej w Katowicach wzdłuż ul. Grundmanna spowodują od czwartku, 13 kwietnia, zmianę organizacji ruchu na Drogowej Trasie Średnicowej, przy dwupoziomowym skrzyżowaniu ul. Chorzowskiej, której częścią wiedzie DTŚ oraz ul. Stęślickiego/Grundmanna.
Drogowa Trasa Średnicowa z Katowic do Gliwic (DW 902) to najważniejsza - obok odcinka autostrady A4 - arteria drogowa w Górnośląsko-Zagłębiowskiej-Metropolii. Zbliżona standardem do drogi ekspresowej, wytyczona w pobliżu centrów miast, obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4 przeznaczoną dla tranzytu.
W Katowicach DTŚ wiedzie od węzła ul. Roździeńskiego, Murckowskiej i Bagiennej, m.in. przez tunel pod rondem im. gen. J. Ziętka i dalej wydzielonymi jezdniami wzdłuż ul. Chorzowskiej, gdzie pokonuje rejon skrzyżowania ul. Stęślickiego/Grundmanna. To tam od ub.r. powstaje ok. 600-metrowy odcinek linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna, który będzie połączony z istniejącymi torowiskami wzdłuż ul. Gliwickiej i Chorzowskiej.
Podczas budowy DTŚ kilkanaście lat temu przygotowano przyczółki wiaduktu tramwajowego planowanego już wówczas połączenia, którym tramwaje będą przecinały ul. Chorzowską, nad jezdniami średnicówki. Od kilku tygodni powstają środkowe podpory wiaduktu, co dotąd wiązało się z wyłączeniem lewych pasów jezdni DTŚ w obie strony.
Jak podano w rozesłanym w środę po południu biuletynie katowickiego magistratu, w czwartek, 13 kwietnia, rozpocznie się kolejny etap prac związanych z budową linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna. Przełoży się to na nową organizację ruchu w tym miejscu.
Z powodu prowadzonych robót zajęty będzie awaryjny pas ruchu na DTŚ w kierunku Sosnowca, co nie ograniczy płynności ruchu pojazdów. Natomiast jezdnia DTŚ w kierunku Chorzowa zostanie zawężona do dwóch pasów w wyniku zamknięcia prawego pasa ruchu - wskazano w informacji miasta.
Oprócz DTŚ prace prowadzone będą również na łącznicy zjazdowej z DTŚ do ul. Grundmanna (od strony Chorzowa) oraz na łącznicy wyjazdowej do DTŚ w kierunku Chorzowa, gdzie zostaną wyłączone lewe pasy ruchu, a ruch możliwy będzie pozostałymi pasami - dodano. Łącznice te mają po dwa pasy ruchu, co oznacza zwężenia z dwóch do jednego, prawa pasa, na każdej z nich.
Katowicki samorząd zasygnalizował też, że ten rozpoczynający się etap prac potrwa około miesiąca i nie będzie miał wpływu na ruch tramwajów. Obecnie ruch tramwajów, po zabudowie docelowych rozjazdów, odbywa się normalnie dwoma torami wzdłuż ul. Gliwickiej i wahadłowo jednym torem wzdłuż ul. Chorzowskiej.
Ogółem tramwajowa inwestycja przewiduje budowę ok. 1900 m toru pojedynczego, uwzględniając fragmenty torowisk na połączeniu nowej trasy z liniami biegnącymi wzdłuż ul. Gliwickiej i ul. Chorzowskiej. Główne wyzwania to wiadukt nad DTŚ i most nad Rawą oraz połączenia z istniejącymi liniami.
Nowe połączenie umożliwi prowadzenie ruchu tramwajowego we wszystkich relacjach: ma poprawić ofertę komunikacyjną w centrum Katowic, dając możliwości urozmaicenia tras linii tramwajowych, dzięki połączeniu dwóch magistralnych ciągów komunikacyjnych. Możliwe będzie też uruchomienie linii śródmiejskiej, albo - w razie kolizji czy awarii - skierowanie ruchu na objazd.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.