PKP Cargo podsumowało 2022 r. Jak podano, spółka „pomimo wyzwań, zmiennej i niestabilnej sytuacji społecznej i gospodarczej w Polsce i na świecie wypracowała wysoką rentowność, osiągając bardzo dobre wyniki finansowe oraz operacyjne”. Przełożyło się to na zysk netto, która za ub.r. wyniósł 148 mln zł.
Ponadto skonsolidowane przychody ze sprzedaży zwiększyły się o 26 proc. w porównaniu z 2021 r. i wyniosły 5 390 mln zł. Skonsolidowana EBITDA ukształtowała się na poziomie 1 066 mln zł , co oznacza wzrost o 108 proc. rok do roku i rentowność na poziomie 20 proc.
Najwyższy wzrost kosztów nastąpił w zakresie zakupu energii i paliw trakcyjnych, co wiązało się z rosnącymi hurtowymi cenami energii i światowymi cenami paliw. Jednak koszt dostępu do infrastruktury w przeliczeniu na 1 000 tkm pozostał bez zmian. W 2022 roku nastąpił także wzrost kosztów usług rekultywacyjnych oraz wzrost czynszów i opłat za użytkowanie nieruchomości i taboru. Największy udział w strukturze kosztów operacyjnych miały świadczenia pracownicze, które stanowią ponad 1/3 wszystkich wydatków i wzrosły o 1,6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wynik EBITDA na jednego zatrudnionego wzrósł o 113 proc. - to efekt m.in. spadku przeciętnego zatrudnienia (z 21 210 do 20 196 etatów). Ponadto, w ramach rozwoju potencjału pracowniczego, poza rewizją wynagrodzeń, spółka zakończyła spór zbiorowy ze związkami zawodowymi.
Inwestycje zamknęły się w kwocie 776 mln zł, które spółka wykorzystała na realizację niezbędnych napraw i zakup nowego taboru, przy kosztach operacyjnych wyższych o 12 proc. r/r, czyli poniżej wzrostu inflacji.
Przewieziona masa towarowa utrzymała się na poziomie 100,6 mln t, przy wzroście pracy przewozowej o 5,5 proc. do poziomu 27,008 mld tkm. Przewozy paliw stałych, w tym węgla kamiennego, utrzymały się w 2022 r. na tym samym poziomie jak w roku ubiegłym, przy nieco innej dynamice kwartalnej - wzrost przewozów w pierwszym i ostatnim kwartale był efektem konieczności uzupełnienia przez elektrownie obowiązkowych rezerw. Ponadto w 2022 r., bez dodatkowych środków z budżetu państwa, PKP Cargo zrealizowało nałożone przez rząd zadania związane z transportem węgla.
Jak podano w raporcie, zarówno w transporcie krajowym jak i zagranicznym nastąpił spadek masy przewożonego koksu – głównie ze względu na mniejsze zapotrzebowanie ze strony hutnictwa. Drugi segment działalności przewozowej PKP Cargo (z 20 proc. udziałem we wszystkich przewozach) stanowił w 2022 r. transport kruszyw i materiałów budowlanych, realizowany przez blisko 90 klientów głównie z Dolnego Śląska oraz z okolic Kielc.
W przypadku kruszyw osiągniecie dwucyfrowego wzrostu – zarówno jeśli chodzi o masę, jak i wykonaną pracę przewozową – pomogło zapotrzebowanie na kamień wapienny ze strony niemieckich elektrociepłowni oraz czeskich hut. W efekcie udział rynkowy spółki w tej kategorii wzrósł o 1,2 punktu procentowego do 40 proc.
Spadki w 2022 roku Grupa PKP CARGO odnotowało w zakresie przewozów intermodalnych – praca przewozowa spadła o 21,3 proc., a masa przewieziona o 16,3 proc. oraz transportu metali i rudy. Spadek przewozów metali był konsekwencją niższej produkcji stali, trwających ograniczeń mocy produkcyjnych i wygaszania pieców hutniczych w Europie. Do słabszych wyników (8,7 proc. spadku przewiezionej masy towarowej) przyczyniły się także rosnąca inflacja spotęgowana skutkami wojny w Ukrainie.
- Stabilizacja finansowa pozwala nam z coraz większym optymizmem patrzeć w przyszłość. Koncentrujemy się na korytarzu transportowym północ – południe. Mamy już licencje transportowe w 7 krajach poza Polską i nadal intensywnie działamy w kierunku strategicznego dla nas obszaru Trójmorza. Kontynuujemy inwestycje w nowy tabor oraz kończymy prace przy budowie terminala przeładunkowego Zduńska Wola – Karsznice, co znacząco wpłynie na wzrost przepustowości korytarza północ-południe. Ponadto w ramach nowej strategii Grupy PKP Cargo, nie zapominając o efektywności ekonomicznej i finansowej, kładziemy nacisk na zrównoważony rozwój i strategiczne podejście do wyzwań ESG, partnerskich relacji z interesariuszami i rozwijaniu potencjału pracowniczego – powiedział prezes PKP Cargo Dariusz Seliga.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.