Do 11 kwietnia br. potrwają konsultacje społeczne Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i subregionu centralnego woj. śląskiego - wynika z informacji Michała Nowaka z urzędu metropolitalnego.
Jak zasygnalizował Nowak, celami Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (Sustainable Urban Mobility Plan - SUMP), opracowanego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz Związek Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Woj. Śląskiego są m.in.: zmniejszenie zanieczyszczeń komunikacyjnych, zmniejszenie liczby wypadków drogowych oraz zachęcanie do korzystania z różnych środków transportu.
Nowak wyjaśnił, że dokument SUMP jest podstawą rozwoju zrównoważonego transportu w miastach. Celem takich planów jest określenie wizji systemów i usług transportowych w regionie, ze szczególnym naciskiem na kwestie związane z ochroną środowiska i zdrowiem mieszkańców.
Kluczowe jest stworzenie takich warunków w przestrzeni miejskiej, aby każdy mógł bezpiecznie i efektywnie podróżować transportem zbiorowym, rowerami i hulajnogami, a przede wszystkim pieszo. Samochód ma być wykorzystywany tylko w ostateczności, gdy nie będzie szybszych i tańszych alternatyw - wskazał przedstawiciel Metropolii.
Ponadto, zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej opracowanie i wdrożenie SUMP ma istotne znaczenie w kontekście pozyskiwania funduszy europejskich w bieżącej perspektywie finansowej.
Plan stworzono więc zgodnie z wytycznymi i działaniami Unii Europejskiej. Jako dokument strategiczny SUMP zakłada osiągnięcie do 2050 r. zeroemisyjności transportu, drastycznego zmniejszenia ofiar wypadków drogowych oraz mniejszego użycia samochodów w życiu codziennym.
Aby osiągnąć te cele, najpierw trzeba zrealizować szereg działań do roku 2030. W krótkiej perspektywie będą to projekty związane z Koleją Metropolitalną i polityką parkingową w miastach. W dłuższej perspektywie planowanie przestrzenne na terenie konurbacji ma być skupione wokół transportu kolejowego - wymienił Nowak.
Zapewnił, że dokument powstawał nie tylko w oparciu o teoretyczną wiedzę urzędników i specjalistów, ale także praktyczne doświadczenia, które wyniesiono w ramach Metropolitalnych Szkół Prototypowania.
W jej ramach osoby zajmujące się zawodowo urbanistyką, inżynierią ruchu, transportem publicznym, rewitalizacją, inwestycjami czy planowaniem przestrzennym, realizowały w miastach GZM projekty związane uspokajaniem ruchu, polityką parkingową i siatką połączeń komunikacji miejskiej. W każdym z tych działań ważny był udział mieszkańców, z którymi przeprowadzono łącznie ponad 1 tys. wywiadów.
Również zakończenie prac nad SUMP wymaga konsultacji z mieszkańcami, którzy sami mają praktyczną wiedzę, jak usprawnić ich codzienne podróże do pracy czy szkoły. W związku z tym Metropolia i subregion centralny przygotowały m.in. spotkania ws. SUMP w formule stacjonarnej i on-line.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.