PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
12 października 2022 19:00 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 2,149 odsłon

Autobus z Bytomia do kopalni Guido był pomysłem władz Zabrza

Inaczej niż na linii M16 Bytom - Gliwice, na trasie Tarnowskie Góry - Gliwice autobus pospieszny omija zabytkową kopalnię
fot: Tomasz Rzeczycki

Od dwóch miesięcy osoby podróżujące autobusami między Gliwicami a Bytomiem skazane są na dłuższy czas jazdy okrężną trasą, prowadzącą obok kopalni Guido w Zabrzu. To efekt likwidacji linii autobusowej 850 i utworzenia zamiast niej linii M16. Mimo niezadowolenia części pasażerów, Zarząd Transportu Metropolitalnego nadal nie planuje przywrócić kursowania autobusów 850.

– Obecnie nie jest rozpatrywane przywrócenie kursowania linii 850. Prowadzone są uzgodnienia z zarządcami hipermarketów dotyczące zmodyfikowania przebiegu trasy linii 750 w celu zabezpieczenia realizacji połączeń bezpośrednich realizowanych do tej pory linią 850 - oświadczył Bartosz Seweryn, inspektor w Wydziale Reklamy i Marketingu Zarządu Transportu Metropolitalnego w Katowicach.

Nietrafiona decyzja ZTM o likwidacji linii 850 uderzyła najbardziej tych pasażerów, którzy dojeżdżali tym autobusem z Bytomia do centrum handlowego M1 w Zabrzu oraz w rejon gliwickiej zajezdni tramwajowej czy na ul. Chorzowską. Teraz jest to niemożliwe, bo autobus uruchomiony w zastępstwie kursuje okrężną trasą obok kopalni Guido. Jako że czas przejazdu się wydłużył, wymaga to w wielu przypadkach skasowania biletów o wyższym nominale.

Nienaturalne wydłużenie trasy linii autobusowej łączącej Bytom z Gliwicami nie było pomysłem pasażerów, lecz urzędników.

– Przed uruchomieniem linii M16, jej przebieg był uzgodniony z samorządami, przez które linia przebiega. Włączenie do obsługi przystanku znajdującego się przy kopalni Guido w Zabrzu odbyło się na wniosek Urzędu Miasta w Zabrzu. Przystanek ten znajduje się po drodze z Dworca PKP, a więc głównego zabrzańskiego węzła przesiadkowego, do Drogowej Trasie Średnicowej, którą linia M16 dojeżdża do centrum Gliwic - informuje Klaudia Matuszna z Zarządu Transportu Metropolitalnego w Katowicach.

Tradycyjną, najkrótszą trasą z Bytomia do Gliwic w dni robocze kursuje mikrobus prywatnego przewoźnika. Jak wynika z rozkładu jazdy umieszczonego na przystankach, jeździ on od wczesnych godzin rannych do około godziny 17. Czas przejazdu jest o wiele lepszy, niż linii ZTM, zwłaszcza dla podróżnych mieszkających koło likwidowanej KWK Centrum w Bytomiu.

Inaczej postąpił Zarząd Transportu Metropolitalnego w przypadku połączenia Tarnowskich Gór i Gliwic. Tam również w tym roku uruchomiono nową linię autobusową z serii "M". Jednak nie wytyczano jej trasy okrężnie przez Kopalnię Zabytkową w Tarnowskich Górach i nie zlikwidowano dwóch innych linii łączących Gliwice z Tarnowskimi Górami, czyli 80 i 112. Pasażerowie mają więc wybór.

Mimo dwukrotnie zadanego pytania, ZTM nie odpowiedział nam, czy planuje likwidacje kolejnych funkcjonujących obecnie linii międzymiejskich i w prowadzenie w zamian nowych linii o dłuższej, okrężnej trasie.

Skierowaliśmy też zapytanie do Urzędu Miejskiego w Bytomiu, czy miasto zamierza interweniować, aby przywrócono do kursowania linię 850.

– Gmina Bytom interweniowała w tej sprawie w Zarządzie Transportu Metropolitalnego. W związku z licznymi interwencjami pasażerów oraz CH Plejada, ZTM uruchomił dodatkowe kursy na liniach nr 750 w relacji Bytom Dworzec – Miechowice Plejada. Ponadto gmina Bytom wnioskowała o zwiększenie częstotliwości kursowania linii 250, a tym samym usprawnienie dojazdu do CH M1 w Zabrzu - odpowiedział nam Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Ponadto ma wniosek UM Bytom trasę linii M16 wydłużono o wjazd do dzielnicy Miechowice.

Być może linia M16 jest tylko bytem przejściowym. Zdaniem ZTM tego rodzaju linie mają za zadanie usprawnić podróże po Górnośląskim Okręgu Przemysłowym do czasu budowy kolei metropolitalnej. Docelowo to właśnie kolej ma być podstawowym środkiem podróżowania po tym obszarze.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • HQSWM
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
36,900 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]