Stabilność finansowania szkolnictwa zawodowego, wpływ biznesu na działalność szkół zawodowych poprzez obecność w radach tych placówek - to postulaty przedsiębiorców zgłoszone Ministerstwu Edukacji i Nauki. Resort odpowiada, że jest otwarty na współpracę.
Postulaty dotyczące systemy kształcenia dualnego zaprezentował i przekazał w sobotę, 25 czerwca, przedstawicielom rządu Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz podczas odbywających się w Białymstoku ogólnopolskich obchodów tegorocznego Dnia Przedsiębiorcy. W ramach tych obchodów obradowała też Rada Przedsiębiorców działająca przy urzędzie Rzecznika MŚP.
Kształcenie dualne zawodowe oznacza możliwość praktycznej nauki zawodu w firmach i kształcenia teoretycznego w systemie szkolnictwa. Przygotowana do zawodu kadra to jest podstawa sukcesu osiąganego na rynku - mówił Abramowicz na konferencji prasowej.
Zaznaczył, że rząd przeprowadził już szereg reform szkolnictwa zawodowego. Mówił, że zespół powołany przy Radzie Przedsiębiorców wypracował pięć postulatów dotyczących obszarów, które - w ocenie przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw - wymagają zmian, by system działał lepiej. Rzecznik MŚP wymienił wśród nich stabilność finansowania szkół zawodowych, ułatwienia w przeprowadzaniu eksperymentów pedagogicznych czy udział przedsiębiorców w radach szkół, by dostosowywać programy nauczania do potrzeb rynku pracy.
Abramowicz zwrócił też uwagę, że w szkołach jest duża grupa uczniów z Ukrainy - uchodźców wojennych. Też trzeba to wziąć pod uwagę przy kształtowaniu zasad działania szkół zawodowych - mówił Rzecznik MŚP.
Wiceminister rozwoju i technologii i pełnomocnik rządu ds. MŚP Olga Semeniuk przypomniała, że w resorcie jest 10-letnia strategia dla małych i średnich przedsiębiorstw, w tym możliwość dofinansowania np. transformacji cyfrowej czy promocji kształcenia zawodowego.
Silna gospodarka to taka, w której każdy może - w odpowiednim momencie - zdecydować o zmianie swojego zawodu. Nie powinno być tak, że 16-, 17-latek musi wybierać już jeden zawód, który będzie go kierował w życiu przez kolejnych 30, 40 lat. Silna gospodarka to taka, w której przy zmianach krajobrazu gospodarczego, a taką zmianą była pandemia, a dzisiaj jest wojna na Ukrainie (...), przedsiębiorca jest w stanie przebranżowić się, zmienić miejsce pracy i dostać to miejsce pracy. Rolą państwa polskiego jest to, aby takie możliwości stwarzać - dodała Semeniuk.
Wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski mówił, że resort od kilku lat wdraża reformę szkolnictwa branżowego. Nastawiamy się na kształcenie praktyczne we współpracy z przedsiębiorcami, to oni w ogromnej mierze kształtują podstawy programowe, program kształcenia, mają wpływ na dokumenty, które są zatwierdzane przez ministerstwo - powiedział.
Dodał, że w ostatnich latach do systemu edukacji - we współpracy z przedsiębiorcami - wprowadzonych zostało kilkanaście nowych zawodów, od kilku lat funkcjonuje też prognoza zapotrzebowania na zawody zarówno w skali ogólnopolskiej, jak i regionalnej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.