Na pograniczu Bytomia i Piekar Śląskich znajduje się przejazd drogowo-kolejowy, położony na przedłużeniu bytomskiej ul. Starej. W niedalekiej przeszłości tędy wywożono węgiel z KWK Bobrek-Piekary Ruch Piekary. Jeszcze we wrześniu 2000 r. drogę przecinały tam dwa tory. Obecnie - tylko jeden, gdyż drugi usunięto w ramach likwidacji szkód górniczych.
Nasuwa się jednak pytanie o celowość takiego działania, skoro właśnie ta trasa brana jest pod uwagę jako kolejowa obwodnica Bytomia. Tędy miałyby być kierowane pociągi z węglem jadące od strony Chorzowa w kierunku Tarnowskich Gór i centralnej oraz północnej Polski. Może się więc zdarzyć, że za kilka lat ten sam przejazd z powrotem trzeba będzie przebudowywać na dwutorowy.
Wspomniana ul. Stara prowadzi w śladzie dawnej drogi łączącej Bytom i Piekary Śląskie. Tędy też w przeszłości kursował tramwaj łączący oba miasta. Na południowym skraju Piekar Śląskich, na działce ewidencyjnej nr 1868/34 usytuowany jest przejazd drogowo-kolejowy. Znajduje się on kilkadziesiąt metrów na wschód od mogącego pomieścić dwa tory wiaduktu nad drogą wojewódzką nr 911. Tędy przebiegała dwutorowa niegdyś linia kolejowa nr 145 Chorzów Stary – Radzionków. Tą trasą wywożony był węgiel z KWK Andaluzja i KWK Julian w Piekarach Śląskich.
Południowy tor od jakiegoś czasu formalnie przynależny był do linii nr 716 Piekary Śląskie Szarlej – Barbara, rozebranej w listopadzie 2016 r. Jednak na wspomnianym przejeździe na działce nr 1868/34 fragment toru pozostawiono. Jak się okazało, czasowo.
- Wspomniana działka stanowi własność Skarbu Państwa. Droga i przejazd powstały w czasie budowy autostrady A1 i węzła "Piekary". Droga jako nakład budowlany nie została przekazana do Miasta Piekary Śląskie - informuje Wojciech Maćkowski, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Piekary Śląskie.
Odkąd kilka lat temu KWK Bobrek-Piekary Ruch Piekary zaprzestał wydobycia węgla, zakończyły się regularne przejazdy tym odcinkiem linii 145.
- Na wspomnianej działce znajduje się przejazd kolejowo-drogowy, przez który przebiega linia kolejowa 145. W ramach usuwania szkód górniczych w 2020 roku usunięto na przejeździe odcinek toru linii 716, należącej do Infra Silesia i w jego miejsce została odtworzona droga dojazdowa. Na linii 145 znajdują się 3 czynne przejazdy kolejowo-drogowe. Na szlaku Piekary Śląskie Szarlej – JUP prowadzone są jazdy techniczne pojazdami kolejowymi - wyjaśnia Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Mimo zakończenia wydobycia węgla kamiennego w Piekarach Śląskich, PKP PLK nie zdecydowały się na likwidację piekarskiego fragmentu linii 145. Ta częściowo rozebrana trasa ma bowiem szansę ponownie stać się jedną z obwodnic towarowych Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą prace przy opracowaniu dokumentacji przedprojektowej dla zadania „Prace na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec Jęzor wraz z dobudową torów aglomeracyjnych oraz na obwodnicach towarowych GOP na odc. Katowice Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śl. Szarlej – Radzionków wraz z przyległymi łącznicami”. W skład tego zadania wchodzi linia kolejowa nr 145 Chorzów Stary – Radzionków. Planowany termin realizacji prac studialnych to koniec 2022 roku. Prace studialne określą zakres przyszłego projektu, jego efekty oraz koszty realizacji - dodaje Katarzyna Głowacka.
W następstwie zmieniającej się sytuacji międzynarodowej jednym z rysujących się na horyzoncie scenariuszy może być wzrost, a nie spadek przewozów węgla kamiennego koleją. W takiej sytuacji linia nr 145 mogłaby być brana pod uwagę do odbudowy jako dwutorowa. Wtedy okazałoby się, że opisywany przejazd drogowo-kolejowy ponownie będzie musiał być przebudowywany...
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.