Rekordowe 32,1 tys. ton ładunków odprawił w ubiegłym roku port lotniczy Katowice, zwiększając rok do roku obsługę cargo o przeszło połowę. Tegoroczny plan zakłada odprawienie ponad 40 tys. ton towarów i rozpoczęcie prac zmierzających do budowy drugiego terminalu cargo.
- W pierwszym kwartale tego roku ogłosimy przetarg na wybór projektanta drugiego terminalu towarowego. Chcielibyśmy, żeby budowa tego obiektu wystartowała w pierwszej połowie przyszłego roku - zapowiedział w poniedziałek prezes zarządzającego podkatowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), Artur Tomasik.
W ubiegłym roku z i do Katowice Airport przewieziono rekordowe 32 tys. 104 tony lotniczego frachtu. To wynik o 57,6 proc. (ponad 11,7 tys. ton) lepszy niż w roku 2020 i najlepszy ze wszystkich krajowych portów regionalnych.
- Naszym celem jest zapewnienie odpowiedniej przepustowości infrastruktury dla dalszego rozwoju segmentu cargo, ponieważ prognozujemy dalszy dynamiczny wzrost. W 2022 roku spodziewamy się kolejnego rekordu - z i do Pyrzowic powinno zostać przewiezione ponad 40 tys. ton ładunków - prognozuje prezes GTL.
W ub. roku liczbą startów i lądowań frachtowców wzrosła w Pyrzowicach prawie o połowę, do 4642 operacji wykonanych przez samoloty towarowe - to o 1515 więcej niż w roku 2020, a zarazem najwięcej w historii Katowice Airport. Aktualna siatka regularnych połączeń towarowych pyrzowickiego lotniska składa się z dziesięciu tras.
Na początku 2021 r. ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS (ang. Road Feeder Service) otworzyła w Pyrzowicach Lufthansa Cargo, która uruchomiła regularne połączenia tego typu do Frankfurtu i Wiednia. RFS to transport przesyłek ciężarówkami między różnymi lotniskami, realizowany na zlecenie linii lotniczych. Zgodnie z przepisami, ciężarówka RFS traktowana jest jako przewóz lotniczy - każdy transport ma nadany numer rejsu.
Natomiast w połowie ub. roku Amazon zainaugurował z podkatowickiego portu cztery regularne trasy towarowe, m.in. połączenie cargo między Mediolanem, Katanią, Katowicami i Madrytem, a także połączenia między Katowicami a Kolonią-Bonn, East Midlands, Cagliari, Paryżem czy Hanowerem. Inne towarowe trasy z Katowic przebiegają przez Frankfurt, Wiedeń, Liege, Lipsk, Gdańsk i Rygę.
Port Katowice od 2007 r. rozwija infrastrukturę cargo. Gdy ponad dekadę temu rozpoczynała się rozbudowa lotniska, firmy kurierskie obsługiwały rocznie ok. 8 tys. ton cargo. Oddana do użytku w 2015 r. droga startowa o długości 3,2 km, z II kategorią operacji lotniczych do lądowań i niskimi minimami LVP (Low Visibility Procedures - procedury niskiej widoczności) do startów, daje przewoźnikom cargo pewność, że także przy złej pogodzie ich samoloty wylądują lub wystartują, zapewniając czasowe dostawy.
W 2016 r. uruchomiony został nowy terminal cargo o powierzchni 12 tys. mkw. Otwarto przed nim nową płytę postojową dla frachtowców. W 2017 r. rozpoczęła się jej dwuetapowa rozbudowa, którą zgodnie z planem zakończono pod koniec 2019 r. Obecnie na płycie postojowej przed terminalem towarowym znajduje się 10 stanowisk dla samolotów kodu C, czyli typu Boeing 737/Airbus A320. Płyta jest tak zaprojektowana, by w razie potrzeby mogła obsługiwać także większe maszyny, jak np. Boeing 747-8F.
Liczba miejsc postojowych na płycie cargo zabezpiecza potrzeby rozwoju firm kurierskich na najbliższe lata. W związku z tym, że prognozy wskazują na dalsze wzrosty przewozów w Pyrzowicach, rozpoczęto jednak prace nad projektem drugiego terminalu cargo.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.