- Elektromobilność w Krajowym Planie Odbudowy ma znaczące miejsce i pulę ponad 2,2 mld euro - powiedział minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Jak dodał, kluczowa dla rozwoju elektromobilności jest budowa infrastruktury, na którą - po zgodzie KE - od jesieni będzie 800 mln zł wsparcia.
Jak przypomniał, w ramach komponentu zielona, inteligentna mobilność będą realizowane dwa działania: E1.1.1, czyli wsparcie dla gospodarki niskoemisyjnej i E1.1.2, tj. zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy).
- Pierwsze działanie z budżetem ponad 1,1 mld euro przewiduje wsparcie projektów gospodarki nisko- i zeroemisyjnej dotyczących przemysłu, mobilności lub energii, służących rozwojowi i upowszechnianiu technologii oraz poprawie jakości środowiska naturalnego - podał szef resortu klimatu i środowiska.
Dodał, że to działanie również będzie służyć zwiększeniu potencjału wybranych sektorów do tworzenia rozwiązań produktowych wykorzystujących zeroemisyjne paliwa, jak również produkcji zeroemisyjnych paliw.
Jak zaznaczył Kurtyka, w ramach drugiego działania (E1.1.2), którego budżet przekraczający 1,1 mld euro przewiduje się wymianę ok. 1580 starych autobusów na zero- i nisko- emisyjne nowe modele, które będą realizowały zadania w zakresie zapewnienia transportu zbiorowego, również na terenach miejskich i pozamiejskich dotychczas wykluczonych komunikacyjnie.
Wskazał, że ze względu na uwarunkowania technologiczne, autobusy zeroemisyjne będą przeznaczone do transportu głównie w miastach (dostępność infrastruktury ładowania), a autobusy niskoemisyjne - na obszarach podmiejskich. - Przewidujemy różne rodzaje technologii zasilania autobusów zeroemisyjnych, niskoemisyjnych, jak elektryczne na baterie, hybrydy klasyczne i plug-in, wodorowe oraz na gaz: w tym LNG, LPG, CNG oraz spełniające normę EURO VI - wymienił.
- Niezależnie jednak od środków w ramach KPO, nadzorowany przez mój resort Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, udziela i udzielać będzie dofinansowania na zakup samochodów elektrycznych i wodorowych, budowę infrastruktury ładowania i tankowania takich pojazdów oraz zakup autobusów elektrycznych i wodorowych - podkreślił.
Jak przypomniał, w styczniu 2021 r. przeprowadzony został nabór wniosków o dofinansowanie do Programu Priorytetowego NFOŚiGW pn. Zielony transport publiczny, którego budżet wyniósł 1,1 mld zł, a środki mogły zostać przeznaczone na zakup zeroemisyjnego taboru oraz infrastruktury ładowania/tankowania. Dodatkowo udostępniono 200 mln zł na pożyczki.
- Nabór cieszył się tak dużym zainteresowaniem, że po 14 dniach wyczerpano wszystkie środki z budżetu - wskazał.
Szef resortu klimatu zwrócił też uwagę, że 12 lipca ruszył program wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych Mój elektryk, skierowany dla osób indywidualnych i firm. - Osoby fizyczne już z niego korzystają, firmy będą mogły składać wnioski lada moment - dodał.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.