Od soboty, 3 lipca organizator komunikacji miejskiej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii uruchomi dwie kolejne szybkie linie autobusowe, tzw. metrolinie. Dołączą one do działających od 8 maja br. pierwszych sześciu takich tras, łączących główne ośrodki GZM.
Docelowo do końca br. linii metropolitalnych - oznaczonych literą M oraz liczbą - ma być 31. Ich uruchamianie podzielono na etapy, wraz z nimi reorganizowana ma być każdorazowo większa liczba połączeń.
Jak podała w poniedziałek rzeczniczka GZM Kamila Rożnowska, zupełnie nowa linia M22 zapewni skomunikowanie z Katowicami (przystanek Sądowa) Bojszów (od wsi Międzyrzecze), Bierunia, Lędzin, Imielina i Kosztów (dzielnica Mysłowic). Linia M101 powstanie z przekształcenia linii 77 i 77N, zapewniając połączenie Katowic (przystanek Korfantego) z centrum Mysłowic oraz mysłowickimi dzielnicami Brzezinka i Wesoła.
Według Rożnowskiej w związku z uruchomieniem dwóch kolejnych metrolinii zostaną wprowadzone zmiany na trasach przejazdu innych linii, kursujących przez centrum przesiadkowe Zawodzie w Katowicach. Linie 76, 149 i 162 zostaną skrócone z Korfantego do Zawodzia, zmienione zostaną też rozkłady linii 44, 66, 76 N i 223.
W przypadku uruchomienia w maju br. pierwszych sześciu metrolinii (M1, M2, M3, M4, M18 oraz M24) zmiany objęły funkcjonowanie dotychczasowych linii o numerach: 6, 7, 7N, 19, 33, 41, 75, 82, 197, 268, 623N, 801, 808, 811, 815, 820, 830, 830N, 840, 831, 870, 908N oraz E-2.
Szczegóły znajdują się m.in. na stronie internetowej https://rj.metropoliaztm.pl/news/i/2076/; można również dzwonić na bezpłatną i czynną całą dobę infolinię: 800 16 30 30.
Uruchomienie metrolinii wiąże się m.in. ze zwiększeniem liczby połączeń i skróceniem czasu przejazdów. Projekt zakłada wdrożenie ponad 30 metrolinii, które w sumie będą pokonywać prawie 20 mln km rocznie. W ciągu roku w dni robocze ma zostać zrealizowanych ponad 500 tys. połączeń, a w soboty oraz w niedziele i święta po ok. 80 tys. kursów.
Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów. Finansowane bezpośrednio przez GZM linie metropolitalne mają być jedną z pierwszych zmian układu komunikacji publicznej w Metropolii.
W kontekście systemu linii metropolitalnych przedstawiciele GZM i ZTM przypominają, że głównym ich celem jest utworzenie Kolei Metropolitalnej, która ma stanowić trzon transportu publicznego w regionie. Dlatego metrolinie traktowane są nie jako konkurencja, ale jako dopełnienie połączeń kolejowych - do czasu osiągnięcia w połączeniach kolejowych równych i częstych taktów.
Przewidziano uruchamianie metrolinii w trzech fazach. Pierwsze z nich mają obsługiwać duże miasta, a co za tym idzie duże potoki pasażerskie. To uruchomione już linie M1 (Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice), M2 (Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza), M4 (Sosnowiec, Katowice), M18 (Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy), M24 (Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze) i zmodyfikowana linia lotniskowa AP (Katowice, Ożarowice - Port Lotniczy).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.