Do połowy września br. powinna być gotowa przebudowywana droga wojewódzka nr 913, prowadząca w kierunku lotniska Katowice. Na początku 2022 r. powinna zostać ukończona Wschodnia Obwodnica Raciborza, która będzie nową częścią drogi nr 935 - przekazały w piątek władze województwa.
Chodzi o prowadzone przy wsparciu unijnym inwestycje drogowe Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. W piątek o stanie ich realizacji, a także o innych trwających unijnych przedsięwzięciach drogowych regionu, mówił podczas podsumowania połowy obecnej kadencji samorządu wicemarszałek woj. śląskiego Dariusz Starzycki.
Budowa drogi alternatywnej do międzynarodowego portu lotniczego w Katowicach - tu bardzo dobra informacja dla wszystkich, którzy korzystają z tego portu, ponieważ planowane otwarcie drogi to już ten rok, wrzesień tego roku. Ten projekt, warty 117 mln zł, bardzo usprawni połączenie z portem - podkreślił Starzycki.
Obwodnica Raciborza to projekt warty 280 mln zł, którego zakończenie planujemy na początek przyszłego roku. Przebudowę drogi nr 791 na odcinku Kolonia Poczesna - Zawiercie, prawie 25 km drogi, planujemy zakończyć również z początkiem przyszłego roku, a wartość projektu to 238 mln zł. Przebudowa drogi 933 na odcinkach Wodzisław Śląski - Jastrzębie-Zdrój i Pawłowice - Pszczyna, to projekt warty 240 mln zł; 23 km drogi, które planujemy zakończyć jeszcze w tym roku - zasygnalizował.
Droga wojewódzka nr 913 to jedna z tras dojazdowych do portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach. W poprzednich latach, przy wsparciu środków unijnych, zakończono już rozbudowę odcinka od węzła Lotnisko trasy S1 do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego w Pyrzowicach.
Obecna inwestycja obejmuje przebudowę liczącego 12,6 km odcinka drogi 913 od drogi krajowej nr 78 (przebiegającej m.in. w pobliżu lotniska) do trasy nr 86 (to odcinek tzw. gierkówki, wiodący m.in. od Katowic i Sosnowca do węzła z krajową jedynką w Podwarpiu). Wartość kontraktu realizowanego od sierpnia 2019 r. przez firmę Strabag Infrastruktura Południe to maksymalnie 124,9 mln zł brutto, przy wsparciu 95 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego (RPO) na lata 2014-20.
Wschodnia Obwodnica Raciborza jest jedną z największych inwestycji regionu dofinansowanych środkami RPO. Również zawarta w sierpniu 2019 r. umowa z firmą Strabag Infrastruktura Południe opiewa na 296,1 mln zł; z RPO zapewniono 146 mln zł dotacji. Inwestycja ma być gotowa w lutym 2022 r. Odciąży szereg ulic Raciborza, m.in. Kozielską i Rybnicką, a docelowo ułatwi dojazd do autostrady A1.
Wschodnia Obwodnica Raciborza będzie najbardziej wysuniętym na zachód odcinkiem Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna - wieloletniej inwestycji pokrywającej się z przebiegiem drogi nr 935. Początek liczącego ok. 7,8 km nowego odcinka znajduje się w gminie Rudnik, na północ od Raciborza. Trasa rozpoczyna się rondem przy drodze krajowej nr 45. Potem przecina starą Odrę i wzdłuż kanału Ulgi biegnie do ul. Rybnickiej (obecna droga nr 935), gdzie kończy się rondem na wysokości ul. Piaskowej.
Wschodnia obwodnica Raciborza to tzw. etapy 4. i 5. planowanego połączenia Raciborza i Rybnika - w ramach powstającej Drogi Regionalnej (wszystkie planowane etapy liczą 25 km). Między obwodnicą Raciborza a Rybnikiem, gdzie większą część Drogi Regionalnej w stronę węzła A1 w Żorach zbudowało już miasto, leżą jeszcze miejscowości: Kornowac, Gaszowice, Lyski oraz Rydułtowy (ZDW przebudowuje też obecnie, do marca 2022 r., odcinek z Raciborza do Kornowaca).
Wytyczona w północnej części woj. śląskiego droga nr 791 łączy miejscowość Kolonia Poczesna, którą przecina droga krajowa nr 1, z Zawierciem, przez które przebiega droga krajowa nr 78. W 2018 r. ZDW zakończył budowę liczącej 8,4 km obwodnicy Myszkowa w jej ciągu (prace kosztowały 99,3 mln zł).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.