PKN Orlen podpisał list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju transportu publicznego opartego o napędy wodorowe z Piłą i tamtejszym Miejskim Zakładem Komunikacji oraz z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Bielsku-Białej. Efektem ma być m.in. stworzenie infrastruktury tankowania wodoru.
Informując o zawartych porozumieniach, PKN Orlen podkreślił, że ozwój przyjaznych środowisku technologii wodorowych wpisuje się w strategię Orlen2030, zakładającą wzrost znaczenia paliw alternatywnych.
PKN Orlen podpisał list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy wodorowe z gminą Piła i Miejskim Zakładem Komunikacji w Pile, a także z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Bielsku-Białej - oznajmił w piątkowym komunikacie koncern. Wyjaśnił jednocześnie, iż efektem działań prowadzonych w ramach tych porozumień ma być m.in. stworzenie infrastruktury tankowania wodoru, przeznaczonej dla pojazdów komunikacji miejskiej.
- Zdajemy sobie sprawę z dynamicznych zmian zachodzących na rynku paliw. Traktujemy je jako wyzwania, ale też szanse, które w pełni zamierzamy wykorzystać - podkreślił prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w informacji koncernu. Przypomniał, że w swej strategii do 2030 r. Grupa Orlen kładzie duży nacisk na rozwój paliw alternatywnych, ponieważ jest to przyszłość motoryzacji.
W perspektywie najbliższej dekady chcemy zbudować pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, osiągając wymierne korzyści biznesowe - oświadczył prezes PKN Orlen. Obajtek zwrócił przy tym uwagę, że wymiana informacji z partnerami projektu pozwala koncernowi lepiej poznać stojące przed nim wyzwania technologiczne.
Według PKN Orlen, list intencyjny podpisany z gminą Piła i Miejskim Zakładem Komunikacji w Pile zakłada wspólne działania związane z rozwojem ekologicznego transportu publicznego opartego o napędy wodorowe w subregionie pilskim, a współpraca w podobnym zakresie planowana jest także z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Bielsku-Białej.
Jak wspomniał koncern, porozumienia takie zawarł on wcześniej z innymi samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, z miastami Płock i Włocławek, a także z miejskimi spółkami komunikacji publicznej w Poznaniu, Łodzi i Olsztynie, będącymi - jak podkreślono w komunikacie - potencjalnymi odbiorcami wodoru.
PKN Orlen zaznaczył, iż aktualnie jest on w trakcie wyboru wykonawcy hubu wodorowego we Włocławku, który na początku będzie produkował ok. 170 kg, a docelowo będzie mógł wytwarzać do 600 kg na godzinę wodoru o jakości automotive. W ramach inwestycji powstanie instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna i dystrybucyjna wodoru - przekazano w informacji. Koncern wyjaśnił, że paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego.
PKN Orlen przypomniał również, że rozwija technologie wodorowe w biorafinerii Orlen Południe w Trzebini. Zgodnie z planem, produkcja wodoru w jakości paliwa transportowego ma rozpocząć się jeszcze w tym roku - podał koncern.
W komunikacie podkreślono, że PKN Orlen posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na swoich niemieckich stacjach paliw sieci star - Grupa Orlen, a wkrótce podobnymi trzema punktami będzie dysponował także na czeskich stacjach Benzina - Grupa ORLEN, w Pradze, w Litvinowie i w Brnie, gdzie trwa już ich budowa. Ponadto w planach jest powstanie kolejnych stacji wodorowych w Czechach - w Pilźnie i w Pradze, na autostradzie D10 - zapowiedział koncern.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.