Siedem ofert na wykonanie nowej aranżacji skweru utworzonego na sklepieniu tunelu Drogowej Trasy Średnicowej w centrum Gliwic otrzymał miejscowy samorząd. Najtańsza z nich opiewa na blisko 3,57 mln zł, przy budżecie przewidzianym na 2 mln zł.
Nowa aranżacja obszernego skweru w ścisłym centrum miasta, przeciętego reprezentacyjną ul. Zwycięstwa, przewiduje m.in. nasadzenia 60 tys. roślin. Miejsce to, zarządzane wcześniej przez spółkę powołaną dla budowy trasy, było dotąd urządzone w minimalnym zakresie.
Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ) z Katowic do Gliwic to największa inwestycja zrealizowana w ostatnim dwudziestoleciu przez śląskie samorządy i najważniejsza - obok odcinka autostrady A4 - arteria drogowa w Górnośląsko-Zagłębiowskiej-Metropolii; wytyczona w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla tranzytu.
Prace budowlane, których inwestorem był początkowo rząd, ruszyły w 1986 r. Od 1999 r. DTŚ stała się zadaniem samorządów. Cała trasa, od węzła z trasą S86 w Katowicach do węzła z drogą krajową nr 88 i ul. Portową w Gliwicach, liczy ok. 31 km. Ostatni, gliwicki odcinek średnicówki, otwarto wiosną 2016 r.
W ub. roku miasto, po pięciu latach, przejęło w zarząd teren skweru od spółki DTŚ SA, utworzonej pierwotnie dla realizacji budowy trasy. Skwer nad arterią powstał w 2015 r. jako zadaszenie tunelu, którym przejeżdżają samochody omijające centrum. Na powierzchni 9,4 tys. m kw. pomiędzy ul. Zwycięstwa, Dubois i Fredry wybrukowano alejki, ustawiono ławki, wysiano trawę, a w betonowych donicach posadzono niewielkie drzewka.
Gliwicki Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na nową aranżację skweru, m.in. wykonanie nasadzeń i systemu nawadniającego, na początku marca br. We wtorek otwarto oferty: przy budżecie zamówienia 2 mln zł spłynęło ich siedem, w przedziale 3,57-4,92 mln zł. Najtańszą złożyło Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów z Gliwic. Miasto teraz przeanalizuje sytuację.
Koncepcja zagospodarowania skweru, przygotowana przez gliwicką Pracownię 44STO, która zaprojektowała też m.in. rewitalizację miejscowego Parku Chrobrego zakłada, że na skwerze posadzonych ma zostać ponad 60,6 tys. roślin: 127 drzew, blisko 2,4 tys. krzewów, prawie 26 tys. bylin, niespełna 32 tys. roślin cebulowych i 220 pnączy.
Układ alejek ma pozostać bez zmian, między nimi pojawić się mają jednak kompozycje całorocznych drzew, krzewów i bylin. Ze względów technicznych drzewa zostaną posadzone na podwyższonych rabatach, wypełnionych dużą ilością podłoża, które umożliwi ich prawidłowy rozwój. W kilku miejscach staną mające dawać cień pergole, a pod częścią z nich znajdą się stoły i ławy piknikowe.
Odpocząć będzie można też na ławkach i siedziskach, przypinając rowery do stojaków. Od hałasu DTŚ skwer mają chronić nasadzone odpowiednio krzewy. Obecne trawniki zastąpią ozdobne rabaty z traw i bylin - z leżakami. Na skwerze zostanie założona również łąka kwietna i przestrzeń do odpoczynku, która latem ma pełnić funkcję ozdobionej palmami miejskiej plaży.
Koncepcja przewiduje też odniesienie do historii miejsca, w którym kiedyś przebiegał Kanał Kłodnicki. Na skwerze ma znaleźć się instalacja z kamieni pochodzących z 200-letniej śluzy kanału, odkopanej przy budowie DTŚ. Kamienie zostaną oczyszczone i umieszczone w miejscu przecinania się głównych alejek. Wokół głazów zamontowane będą siedziska. Ustawione zostaną tablice ze zdjęciami i informacjami nt. kanału wiodącego kiedyś do Koźla (obecnie zastąpionego Kanałem Gliwickim).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.