Wykonawca dotychczasowego systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych złożył jedyną ofertę w przetargu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) na jego modernizację. System ma zacząć działać online, a jego głównym elementem dla pasażera, w miejsce karty, ma być aplikacja.
Dotychczasowy system ŚKUP został zamówiony przez związek komunalny będący poprzednikiem Zarządu Transportu Metropolitalnego, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. Zaczął działać z kilkuletnim opóźnieniem w 2015 r.
W założeniu karta ŚKUP miała być rodzajem elektronicznej portmonetki, umożliwiającej opłacanie różnych usług publicznych świadczonych przez samorządy regionu. W praktyce natomiast, oprócz płatności za komunikację miejską (przede wszystkim w postaci kodowanych na niej biletów okresowych), używana bywa do opłacania parkowania w wybranych miastach.
Sam system ŚKUP od początku krytykowany jest przez mieszkańców jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny, np. obecnie działa offline, co powoduje, że przeniesienie biletu kupionego przez internet na kartę może trwać nawet kilka godzin.
Karta jest jednak jedynym nośnikiem informacji o kupionych na terenie ZTM biletach okresowych. Od dawna trwają przymiarki do jej modernizacji; także pod kątem integracji systemu z innymi środkami transportu, np. rowerami miejskimi.
Z końcem grudnia ub.r. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na wykonanie modyfikacji ŚKUP. Zmodernizowany system ma działać online, co przyspieszy zapisywanie transakcji. W nowej odsłonie karta będzie jednym z identyfikatorów danych, a nie ich nośnikiem. Dzięki tej zmianie będzie można korzystać z systemu bez potrzeby używania karty.
Podstawą unowocześnionego systemu ma być mobilna aplikacja, a bilety kupione online będą aktywowane automatycznie. Nie będzie już potrzeby przykładania karty do kasownika w pojeździe, aby zaktualizować jej stan. Same karty nie znikną z obiegu - dalej będą dostępne dla pasażerów, którzy preferują taką formę płatności. Nowi użytkownicy będą mogli samodzielnie założyć konto poprzez portal klienta lub aplikację mobilną, bez konieczności wizyty w punkcie obsługi pasażera.
Zmodernizowany system ma wykorzystywać w dużym stopniu używane obecnie urządzenia - kasowniki, komputery pokładowe i automaty biletowe. GZM szacuje, że po pozytywnie zakończonym przetargu, prace nad modernizacją systemu potrwają około półtora roku.
Na razie Metropolia w terminie dostała jedną ofertę od potencjalnego wykonawcy. Złożyło ją Asseco, czyli operator dotychczasowego rozwiązania. Spółka zaproponowała cenę ogółem 122,8 mln zł, mieszcząc się w budżecie zamówienia, określonym na 140 mln zł brutto. GZM zapewnia, że do czasu wdrożenia nowego rozwiązania, stary system pozostanie w pełni funkcjonalny.
Nie czekając na efekty przygotowań do modernizacji ŚKUP ZTM wiosną ub.r. wprowadził aplikację Mobilny ŚKUP, aby doraźnie ułatwić korzystanie z niefunkcjonalnego rozwiązania. W kontekście pandemii narzędzie umożliwiło szybkie kodowanie na karcie biletów i zasileń pieniądza elektronicznego kupowanych na Portalu Klienta ŚKUP, przy użyciu własnego smartfona z funkcją płatności zbliżeniowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.