Pochodząca z lat siedemdziesiątych XX wieku obudowa łukowa w chodniku górniczym sandomierskiej trasy podziemnej w dalszym ciągu bez zastrzeżeń spełnia swą funkcję. Podczas gdy na innych odcinkach trasy wiodącej zespołem piwnic i korytarzy konieczne były w 2020 r. prace konserwacyjne, stalowa obudowa typu ŁP nie wymaga na razie poprawek.
Licząca niemal pół kilometra podziemna trasa turystyczna pod centrum Sandomierza udostępniona została 10 grudnia 1977 r. Powstała w ramach prac ratunkowych, jakie w mieście wykonywało Przedsiębiorstwo Robót Górniczych z Bytomia. Od lat cieszy się dużą popularnością - w 2018 r. sprzedano 211 044 biletów wstępu, a w 2019 r. - 164 407. Wyraźnie mniejsza frekwencja była w 2020 r., kiedy to sprzedaż biletów wstępu wyniosła 60 608 sztuk. Spowodowane to było okresowym zamknięciem w związku z sytuacją epidemiczną. W ub.r. można ją było zwiedzać od 2 stycznia do 11 marca oraz od 9 maja do końca roku.
Stałym problemem, z jakim borykają się gospodarze tras podziemnych, jest duża wilgotność. Stale trwają starania o uatrakcyjnienie trasy podziemnej w oparciu o wystrój i lepsze zabezpieczenie przed wilgocią, jednak działania te uzależnione są od zasobów finansowych. W 2020 r. w trasie sandomierskiej wykonano impregnację specjalistycznymi środkami grzybobójczymi i bakteriobójczymi wraz z mechanicznym usunięciem wykwitów powstałych na skutek zawilgocenia. Problemów nie nastręcza za to końcowy, kilkudziesięciometrowy odcinek wyglądem przypominający wyrobisko kopalniane, nazywany Chodnikiem Górniczym.
- Prawdopodobnie jedyne prace w Chodniku Górniczym to te z czasów, kiedy powstała trasa. Nie mamy dokumentów, ani nie słyszeliśmy o tym, żeby od tamtego momentu wykonywane były jakiekolwiek prace w Chodniku Górniczym. Nie zauważyliśmy potrzeby przeprowadzania tam prac, o które pan pyta. Nie ma takiej konieczności - informuje Beata Pytelewicz z Centrum Informacji Turystycznej w Sandomierzu.
Poza Sandomierzem górnicy z PRG Bytom uczestniczyli w zabezpieczeniu piwnic staromiejskich także w Jarosławiu i Opatowie. W tym drugim mieście również jedna z komór trasy podziemnej otrzymała wystrój wyrobiska górniczego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.