Ponad 20 tys. podróży między miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii odbyli w tym roku użytkownicy pięciu tamtejszych systemów rowerów miejskich. GZM sfinansowała integrację systemów, czyli możliwość wypożyczenia roweru w jednym mieście i zostawienia go w drugim.
Jak przypomniało we wtorkowej informacji biuro prasowe GZM, start rowerów miejskich opóźniła w tym roku pandemia koronawirusa i związane z tym rządowe obostrzenia. Po pierwszej fali zakażeń restrykcje zostały złagodzone i od 6 maja miasta zaczęły uruchamiać swoje wypożyczalnie - najpierw Katowice i Siemianowice Śląskie, a potem Chorzów, Tychy i Sosnowiec.
Operatorem wszystkich tych systemów, podobnie jak w poprzednich latach, była firma Nextbike Polska, co umożliwiło ich techniczną integrację. W przeciwieństwie do poprzedniego sezonu, w tym roku wypożyczalni rowerów miejskich nie uruchomiły Gliwice (miasto uznało, że w przetargach otrzymało zbyt wysokie ceny). Zabrze wybrało natomiast z opóźnieniem innego operatora.
W pięciu miastach GZM w okresie od maja do końca listopada 2020 r. dokonano w sumie 307 tys. wypożyczeń rowerów Nextbike, z czego ponad 20 tys. podróży odbyło się w granicach więcej, niż jednego miasta. Liczba użytkowników uruchomionych w Metropolii systemów Nextbike'a wzrosła o ponad 21 proc. względem ub. roku.
- Choć tegoroczny system liczył mniej miast, nie ucierpiała na tym liczba użytkowników. Przeciwnie, zaobserwowaliśmy ich przyrost. Można nawet powiedzieć, że po złagodzeniu obostrzeń związanych z pierwszą falą zakażeń koronawirusem, sklepy rowerowe i wypożyczalnie rowerów przeżywały oblężenie - powiedział cytowany pełnomocnik zarządu GZM ds. nowej mobilności Marcin Dworak.
- Jeśli dodamy do tego fakt, że Światowa Organizacja Zdrowia zaleciła w tym czasie podróżowanie rowerami, jako bezpiecznym i zdrowym środkiem transportu, to jest to wyraźny sygnał, że wszelkie projekty rowerowe powinny być nadal przez nas rozwijane - ocenił Dworak.
W tym roku z wypożyczalni rowerów Nextbike na terenie Metropolii korzystało blisko 140 tys. mieszkańców. Spadła liczba wypożyczeń: w 2020 r. było ich łącznie ponad 307 tys.; rok wcześniej - blisko 730 tys. Najwięcej w ciągu miesiąca, blisko 72 tys. wypożyczeń, odnotowano w lipcu. W sumie w minionym sezonie wykonano 20,7 tys. przejazdów między miastami.
Standardowo najczęściej pokonywaną trasą między miastami były odcinki: Katowice - Chorzów (7626 przejazdów) i Chorzów - Katowice (7444). Najdłuższy przejechany dystans wyniósł 27 km i odnotowano go na odcinku Sosnowiec-Tychy. Z kolei najchętniej wybieraną stacją, w której parkowano rowery z innych miast, były sosnowieckie Stawiki (137 relokacji).
Zintegrowany system rowerów miejskich Nextbike pozwala na wypożyczenie roweru w jednym mieście, a oddanie go w innym, pod warunkiem udziału obu miast w przedsięwzięciu. Metropolia odpowiada za finansowanie relokacji rowerów, co znaczy, że nie wiąże się to z wydatkami po stronie samorządów czy samych rowerzystów. W tym roku dokonano 3038 takich relokacji.
Zintegrowany system wypożyczalni obejmuje rowery standardowe. Inne typy - rowery familijne, cargo, dziecięce czy wyposażone w fotelik dla dzieci, należy zwracać w obrębie tego samego miasta.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.