Wyraźnie skróci się czas jazdy pociągiem Zefir, wyruszającym z Katowic kwadrans przed godziną siódmą rano i kursującym przez Wrocław i Poznań do Kołobrzegu. Obecnie przyjeżdża on nad morze na godz. 16.58, po zmianie rozkładu dotrze do Kołobrzegu na godz. 15.46. Podobna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku pociągu Szkuner, jeżdżącego trasą Katowice - Wrocław - Koszalin - Słupsk. Teraz przejazd zajmuje ponad 11 godzin, po listopadowej korekcie rozkładu jazdy będzie trwać poniżej 10 godzin.
W przypadku pociągu pospiesznego Doker z Katowic do Gdyni skracanie czasu przejazdu odbywać się będzie etapami. Obecnie podróż tym składem trwa 10 godzin, od 8 do 29 listopada będzie trwać dziewięć i pół godziny, a od 30 listopada już tylko 9 godzin.
Zmiana trasy przejazdu na krótszą spowoduje skrócenie czasu jazdy pociągu międzynarodowego Chopin, odjeżdżającego o godz. 4.44 rano do Warszawy przez Kraków. Obecnie jeździ on okrężnie przez Chełm Śląski, Oświęcim Dwory, Zator i Skawinę, bez postojów na żadnej ze stacji między Katowicami a Krakowem. Od 7 listopada pojedzie przez Mysłowice. Jaworzno Szczakową, Trzebinię. Przejazd na obecnej okrężnej trasie między Katowicami a Krakowem zajmuje obecnie 2 godziny i 14 minut, a po korekcie rozkładu wynosić będzie 1 godzinę i 23 minuty.
Bez postojów na stacjach pośrednich na objazdowej trasie między Częstochową Stradomiem a Kępnem w dalszym ciągu będzie jeździć pociąg pospieszny Osterwa, kursujący w relacji Przemyśl - Kraków - Szczecin. Od stacji Częstochowy Stradom do Kępna nadal będzie on jeździć objazdem przez Lubliniec i Kluczbork, jednak bez zatrzymywania na tych stacjach. Oznacza to ciąg dalszy zastępczej komunikacji autobusowej z Kępna przez Wieluń do Krzepic. W przypadku podróży z Częstochowy Stradomia do stacji Krzepice oznaczać to będzie aż ponad 3-godzinną podróż.
Minimalnie krótszą trasą kursować będzie od listopadowej korekty rozkładu jazdy pociąg pospieszny Pilecki, łączący Warszawę z Raciborzem przez Gliwice. Dotychczas wjeżdżał on na stację Kędzierzyn-Koźle, gdzie następowała zmiana czoła pociągu. Po korekcie rozkładu pociąg ten będzie kursować łącznicą omijającą Kędzierzyn-Koźle. W zamian skład ten zatrzymywać się będzie w obu kierunkach na stacji Sławięcice, skąd zapewniona będzie zastępcza komunikacja autobusowa do Kędzierzyna-Koźla.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.